Toerist info button

5jaar

De sluis bij Eefde bevindt zich in het Twentekanaal en is een rijksmonument uit 1933, dat door Rijkswaterstaat voor waterhuishouding en scheepvaartverkeer wordt gebruikt en van 2003 tot en met 2006 grondig werd gerenoveerd. Deze prachtige sluis verwerkt op jaarbasis zo’n 15.000 schepen.
Het is een architectonisch fraai complex van Dirk Roosenburg, grootvader van Remco Koolhaas.

Het sluiscomplex
Sluis Eefde Ab HakeboomLuchtfoto van het sluiscomplex. Foto: Ab Hakeboom. Rechtsboven Eefde en dan naar links: de schutsluis, gemaal en aflaatwerk. Geheel linksboven de derde sluisdeur die alleen zichtbaar is en gebruikt wordt bij zeer lage waterstand van de IJssel.
Het gehele complex bestaat uit een schutsluis, een gemaal en een aflaatwerk.  
De schutsluis vormt de verbinding voor de scheepvaart tussen de IJssel en het Twentekanaal. Het schutten is nodig omdat de waterstand in het kanaal hoger is dan in de IJssel. Het kanaal heeft een vaste geregelde waterstand, maar de stand van de IJssel wisselt sterk. Het verval kan oplopen tot 8 meter en bedraagt gemiddeld 6 meter. De sluiskolk is twaalf meter breed en 140 meter lang en heeft markante hefdeuren.
Het gemaal is soms nodig om water terug te pompen naar het kanaal. Bij het schutten gaat veel water richting de IJssel verloren en als de waterstand in het kanaal onder het gewenste niveau zakt wordt water teruggepompt.
Het aflaatwerk wordt gebruikt om water uit het Twentekanaal naar de IJssel te lozen. 
Het complex is gebouwd in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid.

Voorsluis
Zo'n 200 meter richting de IJssel is nog een extra sluisdeur met draaideuren. Normaal staan die deuren open en onder water, maar bij zeer lage waterstand kunnen die dicht en wordt er geschut in twee stappen teneinde voldoende diepgang in de hoofdsluis te houden. Meer over deze voorsluis en foto's daarvan in dit nieuwsbericht van 24 oktober 2016.

Kijkje vanaf de brug
Sluis EefdeVanaf de brug van de Kapperallee over de sluis heeft u een goed zicht op het schutten en is het indrukwekkende verval te zien. Daar is ook een informatiepunt.

Ongeluk met hefdeur
In de nacht van 2 op 3 januari 2012 viel een van de hefdeuren plotseling naar beneden. Hierdoor raakte de scheepvaart van en naar het Twentekanaal gestremd. Een tijdelijke hefconstructie werd gebouwd, waardoor op 6 februari van dat jaar de eerste schepen weer door de sluis konden. Ondertussen werd verder gewerkt aan het herstel van de sluisdeur. Op 26 maart kon er weer op de normale manier geschut worden. Uit een onderzoek door TNO bleek dat het vallen van de sluisdeur vrijwel zeker was veroorzaakt door het bezwijken van een draadstang.

Twentekanaal
Hoewel het eerste plan voor een kanaal naar Twente al stamt uit het midden van de negentiende eeuw, werd de bouw van het kanaal pas begonnen in 1930 als werkverschaffingsproject tijdens de crisis. In 1938 was het kanaal gereed. 
Het deel van het kanaal tussen Sluis Eefde en Sluis Delden is in 2010 verruimd en geschikt gemaakt voor grotere schepen met meer diepgang. Het vervolg bij Delden, Enschede en Almelo moet in 2020 zijn verruimd. De capaciteit van Sluis Eefde is daarmee te beperkt geworden en daarom wordt komende jaren een tweede sluiskolk gebouwd.

Uitbreiding met tweede sluis
SluisEefdeVVV320pxVan 2016 t/m 2020 wordt gewerkt aan een tweede sluiskolk aan de noordzijde van de bestaande sluis. Die tweede sluis is geschikt voor grotere schepen tot 3,5 meter diepgang en moet de huidige wachttijden verkorten. Het is daarmee een stimulans voor de economische ontwikkeling van de regio en Twente. Met het plan wordt aangesloten op bovenvermelde plannen voor verruiming en verdieping van het Twentekanaal. Ook het stuk van de IJssel naar de sluis worden verdiept.
SluisLEMozaïekbank bij Sluis Eefde, een initiatief van o.a. LochemEnergie, Rijkswaterstaat en Dorpsraad Eefde symboliseert duurzaamheid: energie uit zonnekracht en stromend water. In september en oktober 2016 zijn als begin van de werkzaamheden 375 bomen gekapt. Omdat in het gebied veel vleermuizen zitten zijn er enekel maanden vooraf schermen geplaatst. Als de bomen gekapt zijn verliezen de vleermuizen een belangrijk oriëntatiepunt en de schermen moeten dat beperken. Zowel de tweede sluis als de plannen voor het Twentekanaal moeten in 2020 gerealiseerd zijn. 

Geen rondleidingen meer
Helaas zijn vanwege veiligheidsredenen geen rondleidingen meer mogelijk.

Huis de Voorst
Een bezoek aan Sluis Eefde laat zich goed combineren met een bezoek aan het een stukje verderop gelegen Huis de Voorst en een wandeling door het fraaie gebied rondom dit kasteel.


  • Locatie van sluis Eefde op Google Maps
  • Mooie film met drone van Joram Wentink. Opname is van 3 juni 2016 met (voor de tijd van het jaar) erg hoog water op de IJssel. Stand benedendeel sluis (IJssel) was 6,4 meter boven NAP en het bovendeel (Twentekanaal) 10 meter boven NAP:

 

 

      © Stichting Media Gorssel

FacebookknopTrans2 TwitterknopTrans2    

 2.100 mensen volgen ons op: