Toerist info button

5jaar

Laatste nieuws

Afdrukken

Een maand na het overlijden van de controversiële kunstenaar Herman Gordijn (1932-2017) opent Museum MORE een overzichtstentoonstelling van hoogtepunten uit zestig jaar kunstenaarschap met schilderijen, etsen en gravures. Er is een selectie gemaakt van vroeg werk, werk in opdracht en recent werk. Ondanks zijn afnemende gezondheid had Gordijn een groot aandeel in het samenstellen van deze tentoonstelling.

Monumentale portretten
GordijnPerspreview23-6-17JTE 21Herman Gordijn - HM Koningin Beatrix (1982)
Foto Janny Schiphorst
Bij het grote publiek is Gordijn bekend van de monumentale portretten die hij onder andere maakte van koningin Beatrix (1982), staand met wapperende mantel. Dit schilderij kreeg Museum MORE te leen van de Raad van State. Verder maakte hij portretten van onder anderen Loek en Miep Brons, Ivo Samkalden, destijds burgemeester van Amsterdam en acteur Ton Lutz. Hij maakte deze portretten om geld te verdienen dat hij kon besteden aan zijn vrije werk.

Gordijn werd in Den Haag geboren, waar hij ook werd opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en aan de Vrije Academie. In 1957 had hij zijn eerste tentoonstelling met vooral tekeningen.
Hij vertrok naar Amsterdam, waar journalist en actrice Lydia Polak hem tot een reeks schilderijen inspireerde over de hoofdstad: ‘het Amsterdam van Gordijn’. Amsterdam beschouwde hij als zijn thuisstad. Ook was hij actief als decor- en kostuumontwerper voor de Bijenkorf en voor toneelvoorstellingen..

"Het begrip mooi speelt voor mij niet"
GordijnPerspreview23-6-17JTE 8Fragment van een op de tentoonstelling vertoonde film waarin Herman Gordijn toelichting geeft op zijn nog onvoltooid werk 'De Wallen' (2017)Herman Gordijn was een geboren kijker, met een scherp oog voor detail. Ook voelde hij zich aangetrokken tot mensen of taferelen waar anderen gegeneerd of met afschuw van wegkeken, bijvoorbeeld prostituees en travestieten. Mensen die buiten de norm vallen waren voor hem een lust voor het oog en prikkelden zijn fantasie. Hij was niet geïnteresseerd in de gangbare schoonheid. Lelijkheid was geen bezwaar: ‘mooi van lelijkheid’. “Het begrip mooi speelt voor mij niet”, vond Gordijn. Hij had een fascinatie voor sterke vrouwen, het mooie was hier niet interessant, maar juist het zelfbewuste. Bolle vormen en stevige lijven vond hij ‘lekker om te schilderen’.
Pas de laatste tijd richtte Gordijn zich op het mannelijk naakt, meestal ontleend aan de ontelbare modelstudies die hij door de jaren heen al had gemaakt. Bij de vlezige lijven van zowel mannen als vrouwen liet Gordijn zich inspireren door Rubens en Mantegna.

Toyobo-prints
GordijnPerspreview23-6-17JTE 3In de tentoonstelling is er ook aandacht voor Gordijns zogeheten toyobo-prints, dat zijn prenten en tekeningen die hij op zijn iPad maakte, zoals zijn allerlaatst getekende zelfportret en zijn laatste olieverfschilderij ‘De Wallen’. Dit schilderij heeft een bordeelraam tot onderwerp, waarbij de traditionele rolverdeling is omgedraaid. De prostitué is een man en de klanten zijn vrouwen. Het doek raakt aan een van Gordijns centrale thema’s, namelijk de tragiek van het lichamelijk verval en het oud worden, en het taboe dat daarmee samenhangt. Een oudere vrouw wil ook mooi gevonden en begeerd worden. Dat vond Gordijn de dramatiek in levens van mensen: oud zijn en nog begeerd willen worden en zelf begeren en dat het omhulsel dat niet meer toestaat. Dit schilderij heeft hij helaas niet meer kunnen voltooien.

Het niet-perfecte is perfect
De tentoonstelling 'Het niet-perfecte is perfect’ is te zien in Museum MORE te Gorssel van 25 juni tot en met 1 oktober 2017.

 

 

Redactie Gorssel.nl
26 juni 2017

 

     Webdesign: Chair-man.nl

Stichting Media Gorssel