Toerist info button

5jaar

Laatste nieuws

Afdrukken

Museum MORE heeft portretten aangekocht van Gerard Röling en Carel Willink. “Het zijn twee sublieme portretten”, aldus artistiek directeur Ype Koopmans. “Twee prachtige tegenpolen: betovering en onttovering. Zo zou je de nieuwe aanwinsten kunnen kenschetsen. Willink en Röling zijn beiden meesters in de uitdrukking van stof en excelleren in deze werken met hun weergave van fluweel en tweed, maar ook van de menselijke huid. Beiden laten een handenspel op de voorgrond afspelen, dat grote technische kunde verraadt. Zo schilderden zij tot in perfectie een beeld van nors leiderschap en jeugdige statigheid.”

Gerard Röling, Portret van Lenny de Graan, ca 1941
More Roling PortretKLGerard Röling, Portret van Lenny de Graan, ca 1941. Collectie Museum MOREGerard Röling (1904-1981) had gestudeerd aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam waar hij in 1939 hoogleraar werd. Röling, vader van kunstenares Marte Röling en oom van schilder Matthijs Röling, maakte rond 1941 dit portret van Lenny de Graan. Waarschijnlijk was het schilderij bedoeld als huwelijkscadeau, wellicht een opdracht van Lenny’s ouders. Mejuffrouw Helene Cornelia Therese de Graan (1918-1966), zoals ze voluit heette, zou trouwen met architect Jan Giesen en was enig kind van een bemiddeld, kosmopolitisch echtpaar. Röling portretteert de jonge vrouw dan ook als ‘welgestelde schoonheid’. Deze dochter van Shell-directeur Albert de Graan en zijn echtgenote Helene Lamtieff (of Elana Lamtieva) woonde met haar ouders in een chique wijk van de Italiaanse kustplaats Genua.
De schilder toont met sublieme stofuitdrukking een doorzichtige blos op haar half-Slavische jukbeenderen. Rölings weergave van haar zwart-glanzende haar en het zachte fluweel is meesterlijk. Haar armen leunen op een verweerde balustrade, een trouwring prominent aan haar vinger. Gekleed in een modieuze jurk, een prachtig decolleté, en met een perfect vlekkeloze huid bant Röling geheel uit dat Lenny ook gehandicapt was. Als kind liep ze polio op, waardoor zij in een rolstoel zat. Röling geeft haar in een klassieke setting met haar jeugdige statigheid, immuun voor ziekte, het eeuwige leven. Lenny overleed op 48-jarige leeftijd.

Carel Willink, Portret van Henri Isaäc Keus, 1955
More Willink KeusKLCarel Willink, Portret van Henri Isaäc Keus, 1955. Collectie Museum MORE © Mrs Sylvia Willink c/o Pictoright 2017 Als geliefd portrettist van de Nederlandse high society, kreeg Carel Willink (1900-1983) regelmatig captains of industry op bezoek in zijn Amsterdamse atelier. Zo moet ook Henri Isaäc Keus (1889-1971) bij Willink uren stil gezeten hebben om zijn portret te laten maken door de toen bestbetaalde schilder van Nederland. Maar van harte ging het niet, zo gaat het verhaal. Keus was niet gecharmeerd van dit kostbare afscheidscadeau dat zijn bedrijf hem had gegeven. Waar anderen de eer van dergelijke langdurige ‘audiënties’ bij Willink waarschijnlijk keurig ondergingen, bood deze net gepensioneerde directeur stil verzet. Keus zou een tweedpak hebben aangetrokken met een visgraatmotief waar de schilder extra op zou moeten zwoegen. Op de vraag of dat niet veel werk was geweest gaf Willink als antwoord: "Ja, maar ik ben een zachtmoedig mens". Die zachtmoedigheid is niet terug te zien in zijn portret van Keus. Hij beeldt de technicus, econoom en uitvinder af als een autoritaire, norse leidersfiguur. Willinks weergave van een licht rood-aangelopen gezicht is perfect. De handen virtuoos geschilderd, maar fors. Een onbarmhartig portret, ook door de onflatteuze weergave van Keus’ oren.
  

  • Beide schilderijen zijn te zien in Museum MORE in Gorssel.
    Het museum in Gorssel is geopend van dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

  
Gorssel, 23 oktober 2017

    

JA Latest Comments

      © Stichting Media Gorssel

FacebookknopTrans2 TwitterknopTrans2    

 2.100 mensen volgen ons op: