Toerist info button

5jaar

“Het is een dankbaar beroep”

Herman Bakker Uitvaartzorg, een zorg minder


Gorssel.nl ging op bezoek bij Herman Bakker Uitvaartzorg in Deventer. Herman Bakker zelf is inmiddels met pensioen. Wij spraken met Gorsselnaar Charles de Mari, die als uitvaartbegeleider verantwoordelijk is voor Gorssel en omstreken. Bij het gesprek schuift Alexander IJsendorn, vestigingsmanager en uitvaartbegeleider, ook aan. Beiden vinden het bijzonder dat zij iets wezenlijks kunnen betekenen in het leven van de nabestaanden die Herman Bakker de uitvaartzorg gunnen.
“Het is een dankbaar beroep en het is heel bijzonder om zo dicht bij de nabestaanden te mogen komen.”

Speciaal voor Gorssel
HB Combi CdMAIJ KLCharles de Mari (links) en Alexander IJsendornCharles de Mari kwam in 2013 in contact met Herman Bakker. Charles was in zijn vorige woonplaats Vinkeveen ook uitvaartbegeleider en wilde graag in zijn nieuwe woonplaats Gorssel weer in deze branche aan de slag. Herman Bakker kon wel iemand gebruiken voor Gorssel en omgeving en zo kwam Charles in dienst.
Charles kan vanuit huis werken en had aanvankelijk een inloopspreekuur in ’t Trefpunt. Maar dat werkte niet. Mensen lopen niet zomaar binnen om over hun wensen na hun dood of over die van hun naaste te praten. Hij vraagt zich af of een plek als Woonzorgcentrum De Borkel zich daar meer voor leent. Dat wil hij nog eens uitzoeken.
In zijn werkzame leven werkte Charles bij de politie: van straatagent tot een hoge positie in het management. Zeker op straat heeft hij veel ellende en leed gezien en heeft hij vele mensen moeten opvangen. Deze ervaring ziet hij als een groot voordeel voor zijn huidige werk in de uitvaartzorg. Ook zijn ‘seniorenleeftijd’ ervaart Charles als een pre.

Confectie versus maatwerk
uitvaart bakfietsMaatwerk: Uitvaart per bakfiets of per autobus (foto's hieronder)Wat onderscheidt Herman Bakker Uitvaartzorg van de grotere ondernemingen? “Het is als confectie versus maatwerk”, zeggen zowel Charles als Alexander. De klant heeft maar met één contactpersoon te maken. Regelmatig valt het woord ‘ontzorgen’. Ze nemen indien gewenst de klant alles uit handen. Ze regelen alles, maar kunnen het ook aan de klant overlaten als deze het liever zelf doet. Ze maken waar wat ze zeggen.
In Nederland moet er minimaal 36 uur zitten tussen overlijden en de uitvaart en maximaal zes werkdagen. In de week die ze met de klant doorbrengen ontstaat er doorgaans een hele intensieve en betrokken band. Charles en Alexander zeggen zich hulp- en dienstverlener te voelen voor hun klanten. Door die betrokkenheid zijn zij in staat de uitvaart te personaliseren op het gebied van bloemen, muziek et cetera. Een uitvaart kan per uitvaartautobus, maar ook per bakfiets. Alexander haalt een voorbeeld aan van een man die altijd alles op de fiets deed en ook de wens had zijn uitvaart op die manier te doen. Men streeft er ook altijd naar zoveel mogelijk samen te doen en zeker, als er jonge kinderen in het spel zijn, deze erbij te betrekken.

    
   Uitvaartbus-buiten

   Uitvaartbus-binnen

    

Kwaliteit
Kwaliteit staat hoog in het vaandel. Alles moet uiterst zorgvuldig gebeuren. Dat betekent dat je alles moet checken en dubbelchecken. Wat de wensen ook zijn, het moet een mooie uitvaart worden waarbij alles goed moet verlopen. Je kunt het immers niet overdoen. Als uitvaartbegeleider ben je niet alleen hulp- en dienstverlener, maar ook meedenker, adviseur en regisseur. Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met plaatselijke ondernemers. Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor thanatopraxie, een vorm van lichte balseming, waarbij het lichaam langer goed blijft en minder koud aanvoelt. Het voelt natuurlijker.
Als de wensen in kaart zijn gebracht wordt er een begroting opgesteld, zodat de betrokkenen al in een vroeg stadium weten waar ze financieel aan toe zijn. Na de uitvaart wordt het contact afgesloten met een nazorggesprek, een evaluatie van hoe het verlopen is.

Gorssel Buitengewoon
Charles de Mari is voorzitter van de ondernemersvereniging Gorssel Buitengewoon. Want, zo redeneert hij: “Net zoals ik Uitvaartzorg Herman Bakker wil promoten, promoot ik ook graag de plaatselijke ondernemers en hun activiteiten”.
  

Herman Bakker Uitvaartzorg - Gorssel
Charles de Mari, tel. 0575-846653 (24/7)
Website

 
Redactie Gorssel.nl
28 november 2017

aa

bb

 

      © Stichting Media Gorssel

FacebookknopTrans2 TwitterknopTrans2    

 2.100 mensen volgen ons op: