De sluis bij Eefde is de verbinding voor de scheepvaart tussen de IJssel en het Twentekanaal en wordt tevens voor de waterhuishouding in Oost-Nederland gebruikt. Het oorspronkelijke deel uit 1933 is ontworpen door architect Dirk Roosenburg, grootvader van Rem Koolhaas en is een rijksmonument. Het is gebouwd in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid. In april 2020 is een tweede sluiskolk in gebruik genomen.
Het sluiscomplex
De oude sluis heeft aan beide zijden markante hoge bouwwerken voor de hefdeuren. Behalve de twee sluiskolken heeft het complex nog een aflaatwerk en een gemaal.
Het schutten van de schepen is nodig, omdat de waterstand in het kanaal hoger is dan in de IJssel. Het kanaal heeft een vaste geregelde waterstand, maar de stand van de IJssel wisselt sterk. Het verval kan oplopen tot 8 meter en bedraagt gemiddeld 6 meter.
Het aflaatwerk wordt gebruikt om water uit het Twentekanaal naar de IJssel te lozen.
Het gemaal is soms nodig om water terug te pompen naar het kanaal. Bij het schutten gaat veel water richting de IJssel en als de waterstand in het kanaal onder het gewenste niveau zakt wordt water teruggepompt.
Tweede sluis
Om het capaciteitstekort van de oude sluis en de verwachte toename van 12.000 naar 20.000 vrachtschepen per jaar te ondervangen is een tweede sluiskolk aan de noordzijde van het complex gebouwd. Na 3,5 jaar bouwen is de sluis in april 2020 in gebruik genomen en vanaf dat moment wordt de oude sluis gerenoveerd.
De nieuwe sluis is geschikt voor grotere schepen tot 3,5 meter diepgang. Met deze uitbreiding wordt aangesloten bij verruiming en verdieping van het Twentekanaal van 2010 tot 2020.
De sluis heeft aan de kanaalzijde een bijzondere 'segmentdeur' met een gewicht van 51.000 kg, een primeur in Nederland. Deze halfronde deur draait horizontaal. In geopende staat ligt de deur in de woelkelder onder water en kunnen de schepen er overheen varen. De deur draait omhoog om te sluiten en is dan voor een klein deel boven water zichtbaar.
Voorsluis (getrapt schutten)
De oude sluis heeft aan de IJsselzijde nog een voorsluis, die bij zeer lage waterstand (lager dan NAP +3.20 meter) wordt gebruikt. Zo'n 200 meter richting de IJssel zijn de extra deuren voor deze voorsluis. Normaal staan die deuren open en onder water, maar bij zeer lage waterstand wordt er op deze wijze in twee stappen geschut teneinde voldoende diepgang in de hoofdsluis te houden. Meer over deze voorsluis en foto's daarvan in dit nieuwsbericht van 24 oktober 2016.
Bezoek
Het complex is zeer de moeite waard om te bezoeken en het is leuk om naar het schutten van de schepen te kijken. Langs de nieuwe sluis loopt een pad (het Kanaalpad) met beperkte parkeermogelijkheid en vanaf daar heeft u een goed zicht op de sluis. Daar is ook een informatiepunt. Vanaf de brug van de Kapperallee over de sluis heeft u een goed zicht op het schutten en is het indrukwekkende verval te zien.
Huis de Voorst
Een bezoek aan Sluis Eefde laat zich goed combineren met een bezoek aan het een stukje verderop gelegen Huis de Voorst en een wandeling door het fraaie gebied rondom dit kasteel.
Timelaps video van Janneke Roelofs van het schutten door de nieuwe kolk van het sluizencomplex. Ongeveer duizend foto's samengebracht in een filmpje van ruim een minuut dat het schutten versneld laat zien.
Mooie film met drone van Joram Wentink. Opname is van 3 juni 2016, dus voor de bouw van de tweede sluis, met voor de tijd van het jaar erg hoog water op de IJssel.