Gorsselnaar Charles de Mari was al een bekende in de uitvaartbranche, maar is nu zijn eigen onderneming voor Gorssel en omstreken gestart: ADIEU Uitvaartverzorging. Hij vindt het bijzonder dat hij een belangrijke bijdrage kan leveren aan families die geconfronteerd worden met het overlijden van een familielid. “Het is een dankbaar beroep en het is heel bijzonder om zo dicht bij de nabestaanden te mogen komen.”
Speciaal voor Gorssel
Charles de Mari was in zijn vorige woonplaats Vinkeveen uitvaartbegeleider en wilde graag in zijn nieuwe woonplaats Gorssel weer in deze branche aan de slag. Herman Bakker Uitvaartzorg kon in 2013 iemand gebruiken voor Gorssel en omgeving en zo is Charles in deze omgeving uitvaartwerkzaamheden begonnen.
In 2018 is Herman Bakker Uitvaartzorg gefuseerd met Vredehof Uitvaartverzorging uit Enschede. Als gevolg daarvan was er minder vraag om inzet aan Charles en heeft hij per 1 januari 2019 zijn eigen bedrijf opgericht. Immers, hij wordt inmiddels herkend en gekend in Gorssel e.o. en hij wil graag nog een aantal jaren het uitvaartwerk voortzetten.
Charles werkt vanuit huis. Hij heeft een groot netwerk met organisaties die faciliterende functies bij zijn werk uitvoeren, zoals de laatste verzorging en autoverhuur.
In zijn ambtelijke leven werkte Charles bij de politie: van straatagent tot een hoge positie in het management. Zeker op straat heeft hij veel ellende en leed gezien en heeft hij vele mensen moeten opvangen. Deze ervaring ziet hij als een groot voordeel voor zijn huidige werk in de uitvaartzorg. Ook zijn ‘seniorenleeftijd’ ervaart Charles als een pre.
Confectie versus maatwerk
Wat onderscheidt ADIEU Uitvaartverzorging van de grotere ondernemingen?
“Het is als confectie versus maatwerk”, aldus Charles. De familie heeft maar met één contactpersoon te maken. Regelmatig valt het woord ‘ontzorgen’. Hij neemt indien gewenst de klant alles uit handen en regelt het van A tot Z.
In Nederland moet er minimaal 36 uur zitten tussen overlijden en de uitvaart en maximaal zes werkdagen. In de week die hij met de klant doorbrengt ontstaat doorgaans een heel intensieve en betrokken band. Charles zegt zich hulp- en dienstverlener te voelen voor zijn klanten. Door die betrokkenheid is hij in staat de uitvaart te personaliseren op het gebied van bloemen, muziek etcetera. Er wordt naar gestreefd zoveel mogelijk samen te doen en zeker, als er jonge kinderen in het spel zijn, deze erbij te betrekken.
Kwaliteit
Kwaliteit staat hoog in het vaandel. Alles moet uiterst zorgvuldig gebeuren. Dat betekent dat je alles moet checken en dubbelchecken. Wat de wensen ook zijn, het moet een mooie uitvaart worden waarbij alles goed moet verlopen. Je kunt het immers niet overdoen. Als uitvaartondernemer ben je niet alleen hulp- en dienstverlener, maar ook meedenker, adviseur en regisseur. Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met plaatselijke ondernemers.
Als de wensen in kaart zijn gebracht wordt een begroting opgesteld, zodat de betrokkenen in een vroeg stadium weten waaraan ze financieel toe zijn. Na de uitvaart wordt het contact afgesloten met een nazorggesprek, een evaluatie van hoe het verlopen is.
Gorssel Buitengewoon
Charles de Mari is tevens voorzitter van de ondernemersvereniging Gorssel Buitengewoon. Want, zo redeneert hij: “ik vind het belangrijk dat in Gorssel een goed ondernemersklimaat is waar men zich graag vestigt en waar in de toekomst voldoende en goede bedrijven zijn”.
Gorssel.nl, 27 juni 2019