Laatste nieuws

Behandeling plan goederentreinen Oost-Nederland uitgesteld

Op 30 mei jongstleden heeft de Tweede Kamer het onderdeel Goederenroutering Oost Nederland (GON) van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) controversieel verklaard, de rest van het programma (het Basisnet Spoor) niet. Het controversieel verklaren houdt in dat de minister en de Tweede Kamer het onderwerp doorschuiven naar een volgend kabinet en een nieuwe Tweede Kamer. De gevolgen van het niet-controversieel verklaren van het Basisnet Spoor voor de route tussen Elst en Oldenzaal (IJssellijn) zijn niet duidelijk.

Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) heeft de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur & Milieu verzocht het Basisnet Spoor en het Programma Hoogfrequent Spoor controversieel te verklaren. Dat geldt eigenlijk ook voor nog een andere wet in ontwikkeling en voor de behandeling van een rapport dat een tijdelijke commissie van de Tweede Kamer zelf heeft gemaakt. Beide hebben te maken met het Basisnet Spoor en PHS. Het Basisnet Spoor is niet controversieel verklaard.

phs g o nl maatregelen v5.0

Het rapport van die ‘Tijdelijke Commissie Spoor’ stelt onder meer dat de minister voortaan niet meer met ad hoc oplossingen moet komen voor problemen met het spoor, maar met duurzame en lange termijn oplossingen. Een voorbeeld van die duurzame lange termijn oplossing is het seinstelsel ERTMS (ligt al langs de Betuwelijn). Treinen kunnen dan niet meer door rood rijden en ze kunnen korter achter elkaar rijden. Daarmee wordt de capaciteit van het spoor vergroot zonder de aanleg van nieuw spoor. De verplaatsing van de goederentreinen naar het oosten heeft juist te maken met het feit dat men in het westen meer capaciteit wil hebben voor het vervoer van personen. Die grotere capaciteit kan men dus ook verkrijgen via ERTMS. Elke investering in het seinstelsel ATB dat er nu is, noemt de commissie een vernietiging van kapitaal. Bijna alle fracties in de Tweede Kamer zijn het met de commissie eens.

Niet duidelijk zijn de gevolgen van het niet controversieel verklaren van het Basisnet Spoor, althans niet duidelijk voor de IJssellijn. De Goederenroutering Oost Nederland en Basisnet Spoor hebben met elkaar te maken. Gaat het een niet door, dan heeft dat dus invloed op het ander.

Het is ook onzeker wat de invloed is van het controversieel verklaren voor de MER onderzoeken die thans gaande zijn. RONA denkt dat die onderzoeken gewoon doorgaan.

Zienswijzen
Van 22 december 2011 tot 15 maart 2012 was inspraak mogelijk op de Ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau met betrekking tot de Goederenroutering Oost-Nederland. Er zijn 1800 zienswijzen ingediend.

Het verschijnen van de eerste reacties van de zijde van het ministerie is uitgesteld.

www.ijssellijn.info


Gorssel, 9 juni 2012

 

Deel deze pagina

Reageer

Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels

Als antwoord op Some User