In 2015 besloot de gemeenteraad van Lochem om het burgerzakenloket in Gorssel tot en met 2018 open te houden. In 2018 is dus een besluit nodig over het al dan niet open houden van het loket vanaf 2019.
Het Lochemse college heeft nu besloten de gemeenteraad voor te stellen het gemeenteloket in Gorssel in de huidige vorm tot en met 2023 open te houden. In het collegebesluit staat ook: ‘Een tussentijdse wijziging van de openstelling van het loket wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de raad’. Dat lijkt erop te duiden dat er sprake kan zijn van ‘tussentijdse wijzigingen’. De definitieve tekst van het raadsvoorstel zal hier meer duidelijkheid over moeten geven.
Dienstverlening dichtbij
Het college stelt dat er behoefte is aan dienstverlening dichtbij: jaarlijks vragen inwoners er gemiddeld 2847 ‘producten burgerzaken’ aan, zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
De openingstijden van het loket en de service blijven gelijk, is het voorstel. Wie een document aanvraagt in Gorssel moet dit in Lochem ophalen. Het is volgens het college te kostbaar om tegemoet te komen aan de wens om het afhalen van documenten in Gorssel mogelijk te maken. Deze mogelijkheid en ook een mogelijke bezorgservice zijn opnieuw onderzocht, maar het college wil nu geen wijzigingen voorstellen. Het college: “Inwoners kunnen wel gebruik maken van een pendeldienst door vrijwilligers van LochemEnergie.”
Behandeling in gemeenteraad
Het college stelde in 2015 voor zelf de afwegingen rond verlenging of sluiting van het loket te maken, maar daar stak de volledige gemeenteraad toen een stokje voor. De raad wilde dat niet aan het college overlaten, maar zelf de vinger aan de pols houden. De Dorpsraad Gorssel had daar destijds ook voor gepleit.
De raad moet zich dus nog over het collegevoorstel buigen. Zodra de datum bekend is waarop de raad het voorstel bespreekt, leest u dat op Gorssel.nl, in het Gemeentenieuws in de Berkelbode en op de gemeentelijke website.
Redactie Gorssel.nl
14 september 2018