De vier Zwitserse broers Barraud zijn belangrijke vertegenwoordigers van het Europese realisme uit de jaren ’20 en ’30 en zijn het waard om ontdekt te worden. Voor het eerst is er nu buiten Zwitserland een tentoonstelling van het werk van deze geniale broers te zien. Museum MORE heeft de primeur en toont de mooiste werken. De schilderijen van François (1899-1934), de bekendste van de vier, staan centraal. Zijn werk wordt omringd door werk van Charles (1897-1997), Aimé (1902-1954) en Aurèle (1903-1969).
Parijs
De vier broers groeien begin 1900 op in la Chaux-de-Fonds, in het afgelegen noordwesten van Zwitserland (de Jura). Vader en moeder zijn uurwerkgraveurs en het is thuis geen vetpot. Overdag werken de jongens als stratenmaker, conciërge en huisschilder en in de avonduren volgen ze lessen aan de plaatselijke kunstacademie.
Het leven is zwaar, en in de hoop op een beter (artistiek) milieu vertrekken de broers naar Frankrijk; eerst naar Reims en daarna, zonder Charles, naar Parijs.
Ook hier is het hard werken; in hun vrije tijd bezoeken ze het Louvre en bestuderen daar de grote klassieke kunstenaars. Dat is bij François terug te zien in zijn gedetailleerde stofuitdrukkingen, gekunstelde houdingen en attributen. In Parijs ontmoet François zijn grote liefde Marie, die hij regelmatig op geïdealiseerde manier op zijn schilderijen afbeeldt.
Terug naar Zwitserland
Ook in Parijs blijft het ploeteren, en uiteindelijk keren de broers terug naar Zwitserland. In 1930 krijgt François een contract aangeboden door galerie Moos, de grootste galerie van Zwitserland met veel internationaal belangrijke contacten. In ruil voor een modaal inkomen en een atelierwoning in Genève moet François vier schilderijen per maand produceren en aan de galerie afstaan. Moos werkt hard aan de reputatie van François en maakt hem beroemd. Verzamelaars betalen flinke prijzen voor zijn schilderijen en zijn werk wordt verkocht aan buitenlandse musea. Ook Aimé en Aurèle krijgen een contract van Moos, al was dat niet voor lange duur. Door het contract met Moos kan François zich tijdens de laatste vier jaar van zijn korte leven (hij sterft op 35- jarige leeftijd aan tuberculose) volledig op de schilderkunst richten.
Vier broers
Na de dood van François gaan de broers hun eigen weg, Charles houdt vast aan onderwerpen als naakten en stillevens en Aurèle stort zich vol overgave in het communisme, wat duidelijk te zien is in zijn werk. Aimé handhaaft de stijl die de broers aanvankelijk verbonden.
De broers blijven na de dood van François het werk van alle vier de broers tentoonstellen onder de titel ‘De broers van Barraud’. "Als we niet met ons vieren waren geweest, was niemand van ons schilder geworden", aldus Aimé.
De tentoonstelling
De tentoonstelling richt zich het meest op het werk van François. Van hem zijn veertig werken te zien, ondersteund door 26 werken van zijn drie broers. Er is een overzichtelijke opbouw, de presentatie is erg mooi en bijna sereen. Door de hele tentoonstelling heen is te zien dat het werk van de broers met elkaar verbonden is door een fijn schildertechniek en een realistische stijl. De portretten, stillevens, naakten en huiselijke taferelen zitten vol details en precisie, en dat dwingt respect af.
Langzaam groeit de tentoonstelling toe naar de Franse periode, met veel portretten van Marie, schilderijen met mooie stofvalling en attributen die veelal geïnspireerd zijn op oude meesters uit het Louvre. Daarna volgt een zaal in de sfeer van Galerie Moos, waarvoor François de laatste vier jaar van zijn leven heeft gewerkt. Deze zaal met de mooie grijstinten, subtiele verlichting, het zitje en de immense wandfoto van Galerie Moos geven je even het gevoel dat je door de galerie aan het dwalen bent. Het schilderij ‘De ongelukkige’ - staand op de schildersezel - is ook te zien als foto op de wand van de ‘galerie’.
Het laatste gedeelte van de tentoonstelling gaat over de periode na het overlijden van François, als de drie broers op hun eigen manier verdergaan, enigszins bevrijd van de invloed van François. Mooi is dat de dood van François niet het einde van de broederschap betekende.
Broederliefde
‘De vriendschap tussen broers is sterker dan een burcht’, een citaat van de Griekse filosoof Antisthenes, is ook een belangrijke boodschap die Museum MORE aan het publiek wil geven. Het museum betrekt onder meer zijn (online) bezoekers bij de tentoonstelling door mensen uit te nodigen hun speciale verhalen over (artistiek) broederschap te delen.
De tentoonstelling ‘De broers Barraud | 4 Zwitserse realisten uit de jaren '20 en '30, een absolute aanrader, is te zien in Museum MORE van 20 januari tot en met 12 mei 2019.
Redactie Gorssel.nl
21 januari 2019