De Dorpsraad Gorssel pleit er al langer voor: voer op de N348 een maximumsnelheid van 60 km per uur in. "Het is wachten op een dodelijk ongeluk", zegt voorzitter Otto van Harmelen in een recent interview met Omroep Gelderland.
Onveilig
De Dorpsraad pleit al langer voor een maximumsnelheid van 60 km op de weg en ook de gemeente Lochem heeft hier bij de provincie Gelderland op aangedrongen. Ondanks de maatregelen van de afgelopen jaren (herinrichting kruispunten Quatre Bras/Flierderweg en Jodendijk/Scheuterdijk en de instelling van een inhaalverbod tussen Gorssel en Eefde) is de weg nog steeds onveilig. En met de F348 (‘vlotte en veilige fietsroute Deventer-Zutphen’) schiet het ook niet erg op.
Op de N348 geldt nu een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Een snelheidsproef tussen september 2018 en april 2019 met een maximumsnelheid van 60 km had als resultaat dat er minder ongelukken plaatsvonden, maar de provincie vindt dat het wegbeeld tussen Eefde en Gorssel niet overeenkomt met de functie van een gebiedsontsluitingsweg. Dus veranderde er aan de maximumsnelheid niets.
Barricaden
De provincie wil de knelpunten in 2023 aanpakken, maar dat duurt de Dorpsraad te lang. Bij het eerstvolgende overleg met het Lochemse college staat de aanpak van de N348 weer op de agenda. Als er geen verlaging van de snelheid komt, moet Gorssel maar eens op de barricaden gaan, zegt de voorzitter van de Dorpsraad in het interview op Omroep Gelderland: “Want het is wachten op een dodelijk ongeluk”.
Redactie Gorsssel.nl
30 oktober 2021
Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels
Snelheidsbeperking naar 60 kilometer lijkt mij een mooi begin, direct aangevuld met stoplichten bij o.a. de kruising van Quatre Bras. Technisch zou dat binnen vier weken gerealiseerd moeten kunnen worden.
De verbetering van de “ vluchtheuvel” bij Quatre Bras neemt meer tijd, maar is onvermijdelijk daar de huidige situatie een verslechtering is, waarvoor n.b. ook nog eens een woning is afgebroken.
De Dorpsraad gaat met de wethouder in Lochem praten.
Als alle inwoners van Gorssel en omstreken reageren op het interview en aan de Dorpsraad laten weten dat zij net zo denken over de onveiligheid , dan geeft dat de Dorpsraad wat meer gewicht bij hun onderhandelingen in Lochem.
Dus ga er even voor zitten en laat je mening horen.
Trek die 60km dus dan ook meteen door naar de A1.
Men heeft het over 7 ongelukken sinds mei 2020, echter worden er net niet ongelukken niet geregistreerd. Gelukkig blijft het “ maar” bij 7, maar het is inderdaad wachten tot er doden vallen.
Ik hoop dat men wakker wordt bij de provincie.
Ik denk dat in namens een aantal bewoners van de Flierderbuurt kan bevestigen dat de huidige variant van de tussenstops op de N348, ter hoogte van de Quatre Bras, niet een verbetering is qua veiligheid.
Het is eerder slechter, dan beter geworden.
Voorts ben ik van mening dat het verlagen van de snelheid ook geen structurele oplossing is.
Een verbetering/aanpassingen aan de bestaande tussenstrook zou ook al een verbetering zijn.
In een eerdere concept presentatie is ook sprake geweest van een invoegstrook, als je vanaf Gorssel komt en af wilt slaan, de Flierderweg in. Dit is een logische verkeershandeling voor het verkeer en voorkomt halsbrekende toeren bij het afslaan, zoals nu het geval is.
Wellicht is het zinvol om de bewoners rondom de kruising bij het Quatre Bras te betrekken bij het innemen van een Dorpsraad standpunt, daar ik aanneem dat andere opties dan het verlagen van de snelheid ook bespreekbaar moeten zijn.
We wachten jullie communicatie met de buurt af.