Laatste nieuws

Gemeente en Dorpsraad tegen extra goederentreinen

Kaartje Hoogfrequent_SpoorDe gemeente Lochem en de Dorpsraad Gorssel vinden het onverantwoord dat de bestaande sporen die door dorpen lopen en die nooit zijn ontworpen voor vervoer van gevaarlijke stoffen met wat aanpassingen wel die functie zouden krijgen. Naar hun oordeel is de veiligheid met de bestaande wettelijke risiconormen onvoldoende gewaarborgd.  

Twentekanaallijn, IJssellijn, Twentelijn
In de plannen is sprake van vier varianten, die onderzocht worden en waaruit dan een keuze gemaakt zou worden. Die gaan allemaal van de Betuwelijn bij Arnhem naar Eefde en vandaar óf langs het Twentekanaal naar Lochem, Goor en Hengelo (Twentekanaallijn), óf vanaf Eefde langs Gorssel en Epse naar Deventer en vervolgens via Almelo naar Hengelo.

Overlast en gevaar
Tientallen extra goederentreinen zullen onaanvaardbaar veel geluidshinder en trillingen veroorzaken. De effecten op de leef- en woonomgeving in de nabijheid van het spoor, vooral door de nachtelijke goederentreinen, zijn groot. Geluidsoverlast zal volgens de plannen op bepaalde plaatsen voor een deel worden teruggebracht door geluidsschermen. Er worden bijna geen maatregelen genomen om trillingen of de effecten daarvan te verminderen, omdat de regelgeving en normen daarvoor ontbreken in Nederland.
De beoogde maatregelen die genomen zouden worden als de plannen doorgaan zijn buitengewoon kostbaar (onteigeningen, saneren van woningen), terwijl het leef- en woonmilieu er uiteindelijk niet substantieel beter van wordt. Geen duurzame toekomstbestendige oplossing dus, aldus de indieners van de reactie.

Voorkeur voor geheel nieuw tracé
Dorpsraad en gemeente hebben de voorkeur voor een geheel nieuw tracé uitsluitend voor goederenvervoer, net als de Betuwelijn. Daar is meer geld mee gemoeid, maar het is wel een degelijke en toekomstbestendige oplossing. Staatssecretaris Mansfeld heeft evenwel aangegeven dat er geen behoefte is aan een onderzoek naar een nieuw tracé. Dit onderzoek is voorgesteld door het havenbedrijf van Rotterdam en wordt ondersteund door geheel oost Nederland. Ook zou beter onderzoek moeten worden gedaan naar alternatieven zoals vervoer over water.

Nu geen besluiten
De vele onzekerheden maken het onverantwoord dat er nu besluiten worden genomen, aldus de indieners van de reactie op de MER. Het is onaanvaardbaar om ten gunste van het reizigersvervoer in de Randstad het goederenvervoer in Oost-Nederland te laten rijden op bestaand spoor en daarmee het woon- en leefmilieu langs het spoor aan te tasten.


Gorssel, 31 januari 2014

 

Deel deze pagina

Submit to FacebookSubmit to TwitterShare with friends