Op 20 en 21 mei 2025 maakten inwoners van Gorssel kennis met het concept voorlopig ontwerp voor het multifunctionele gebouw (MFA) dat op de plek komt van de Vullerschool. Het gebouw moet huisvesting bieden aan de school, een sporthal, kinderopvang, zorg en andere maatschappelijke functies. De gemeente Lochem heeft de opmerkingen en vragen van inwoners naar aanleiding van het concept voorlopig ontwerp gepubliceerd in een reactienota.
Concept voorlopig ontwerp
Bij de bijeenkomsten eerder dit jaar presenteerden de architecten de eerste schetsen voor het gebouw en de ideeën voor de inpassing in de openbare ruimte. Doel van de avonden was om omwonenden en andere inwoners te informeren en reacties te vragen. Tijdens de bijeenkomsten werden al de eerste opmerkingen opgetekend. Diverse Gorsselnaren gaven aan voorkeur te blijven houden voor een ontwikkeling op de twee huidige locaties van Vullerschool en Trefpunt, maar er was ook waardering voor de keuzes die in het voorontwerp gemaakt zijn.

Reactienota
De vragen en antwoorden in de reactienota zijn gerubriceerd naar onderwerp (onder meer over het gebouw, het schoolgedeelte, de sporthal en verkeer en parkeren). De nota is te vinden op de speciale webpagina op www.lochem.nl. Gorssel.nl licht er een aantal opmerkingen en vragen uit.
Gebouw
Een van de vragen is of de gevel kan aansluiten bij de uitstraling van Museum MORE. Het gesloten karakter van dat gebouw past volgens de gemeente niet bij de wens om in een MFA veel meer daglicht toe te laten. En over de gevelafwerking wordt pas in een later stadium beslist, mede afhankelijk van het beschikbare bouwbudget. Een andere opmerking ging over de inpassing van het ‘toch wel kolossale’ gebouw van de MFA in de omgeving. Volgens de gemeente wordt dat opgelost doordat het geheel is opgebouwd uit meerdere kleinere volumes in plaats van één massief blok.

School
Ook zijn er zorgen of er voldoende speelplein en buitenruimte is voor de peuters en de scholieren. Daarbij verwijst de gemeente naar de voorschriften vanuit de verordening onderwijshuisvesting die voorschriften geeft voor de buitenruimte.
Op de vraag of de schoolkinderen (geluid)overlast van de sporthal boven het klaslokaal zullen ervaren, is het antwoord dat er een speciale vloeropbouw wordt toegepast. Een andere vraag is of de ruimte voor de school voldoende is om eventuele toekomstige groei op te vangen. De reactie van de gemeente is dat de plannen uitgaan van de leerlingenprognose van 1 oktober 2023. Deze prognose verwacht 269 leerlingen in Gorssel op de lange termijn, waarin ook rekening is gehouden met de komst van extra woningen. Het gebouw kan volgens de gemeente groei en krimp van leerlingenaantallen goed opvangen, omdat vierkante meters in het gebouw onderling kunnen verschuiven.
Parkeren
Een belangrijke vraag is of er voldoende parkeerruimte is bij (sport) evenementen tijdens bijvoorbeeld schooltijden. Volgens de gemeente is er gekeken naar de totale parkeerbehoefte in het plangebied. Er wordt gebruikt gemaakt van bestaand parkeerterrein (van museum en Loetje). Met de realisatie van 65 extra parkeerplekken op de bestaande parkeerterreinen bij het museum en Loetje is er in principe op elk moment voldoende parkeerruimte.
Verder is het de bedoeling dat de skatebaan wordt teruggeplaatst op een geschikte plek. En ook de 'klokketoren' van de Vullerschool krijgt een plek in de gevel.
Nieuwe bijeenkomst
Tijdens een nieuwe bijeenkomst in het vierde kwartaal van 2025 volgt informatie over het voorlopig ontwerp (VO)/de start van het definitief ontwerp (DO) en de planning. Zodra de datum hiervan bekend is, wordt de bijeenkomst op Gorssel.nl aangekondigd.
Redactie Gorssel.nl
9 oktober 2025
Uw reactie is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Spelregels
Is de noodzaak van 65 extra parkeerplaatsen degelijk onderzocht? Het gaat om halen en brengen. In de ochtend kan er gebruik gemaakt worden van de parkeerplaats van More. Vanuit mijn werkkamer thuis kan ik nauwgezet het parkeervolume volgen. Mijns inziens is uitbreiding van dat parkeerterrein voor het halen en brengen niet nodig ( nog daargelaten de vraag of kinderen niet kunnen fietsen.) Gaat de extra parkeerruimte af aan de noordkant van de Roskamwei? Ook bij het Tramhuisje kunnen kinderen veilig in en uit de auto stappen. De afstand Tramhuisje/school beloopt ongeveer 150 meter. Mijns inziens een aanvaardbae loopafstand ( Lopen past ook naadloos in het overheidsbelkeid "meer bewegen"). Worden in samenhang hiermee ook de verkeerscirculatie, waaronder ook de verkeersbewegingen van kinderen die- naast de wandeling over het voetpad aan de noordelijke kant van de Roakamwei - van en naar school fietsen, onder de loupe genomen en welke verkeersstromen komen daar uit?