Laatste nieuws

Gemeente reageert op opmerkingen Gorsselnaren over MFA

Op 20 en 21 mei 2025 maakten inwoners van Gorssel kennis met het concept voorlopig ontwerp voor het multi­functionele gebouw (MFA) dat op de plek komt van de Vuller­school. Het gebouw moet huisvesting bieden aan de school, een sporthal, kinder­opvang, zorg en andere maat­schappelijke functies. De gemeente Lochem heeft de opmerkingen en vragen van inwoners naar aanleiding van het concept voorlopig ontwerp gepubliceerd in een reactie­nota.

Concept voorlopig ontwerp
Bij de bijeenkomsten eerder dit jaar presenteerden de architecten de eerste schetsen voor het gebouw en de ideeën voor de in­passing in de openbare ruimte. Doel van de avonden was om omwonenden en andere inwoners te informeren en reacties te vragen. Tijdens de bijeenkomsten werden al de eerste op­merkingen opgetekend. Diverse Gorssel­naren gaven aan voorkeur te blijven houden voor een ontwikkeling op de twee huidige locaties van Vuller­school en Trefpunt, maar er was ook waardering voor de keuzes die in het voor­ontwerp gemaakt zijn.

MFA 2

Reactienota
De vragen en antwoorden in de reactie­nota zijn gerubriceerd naar onderwerp (onder meer over het gebouw, het school­gedeelte, de sporthal en verkeer en parkeren). De nota is te vinden op de speciale webpagina op www.lochem.nl. Gorssel.nl licht er een aantal opmerkingen en vragen uit.

Gebouw
Een van de vragen is of de gevel kan aansluiten bij de ui­tstraling van Museum MORE. Het gesloten karakter van dat gebouw past volgens de gemeente niet bij de wens om in een MFA veel meer dag­licht toe te laten. En over de gevel­afwerking wordt pas in een later stadium beslist, mede afhankelijk van het beschikbare bouw­budget. Een andere opmerking ging over de inpassing van het ‘toch wel kolossale’ gebouw van de MFA in de omgeving. Volgens de gemeente wordt dat op­gelost doordat het geheel is opgebouwd uit meerdere kleinere volumes in plaats van één massief blok.

MFA Artist Impression

School
Ook zijn er zorgen of er voldoende speelplein en buiten­ruimte is voor de peuters en de scholieren. Daarbij verwijst de gemeente naar de voor­schriften vanuit de verordening onderwijs­huisvesting die voorschriften geeft voor de buiten­ruimte.
Op de vraag of de school­kinderen (geluid)overlast van de sporthal boven het klas­lokaal zullen ervaren, is het antwoord dat er een speciale vloer­opbouw wordt toegepast. Een andere vraag is of de ruimte voor de school voldoende is om eventuele toekomstige groei op te vangen. De reactie van de gemeente is dat de plannen uitgaan van de leerlingen­prognose van 1 oktober 2023. Deze prognose verwacht 269 leerlingen in Gorssel op de lange termijn, waarin ook rekening is gehouden met de komst van extra woningen. Het gebouw kan volgens de gemeente groei en krimp van leerlingen­aantallen goed opvangen, omdat vierkante meters in het gebouw onderling kunnen verschuiven.

Parkeren
Een belangrijke vraag is of er voldoende parkeer­ruimte is bij (sport) evenementen tijdens bijvoorbeeld school­tijden. Volgens de gemeente is er gekeken naar de totale parkeer­behoefte in het plan­gebied. Er wordt gebruikt gemaakt van bestaand parkeer­terrein (van museum en Loetje). Met de realisatie van 65 extra parkeer­plekken op de bestaande parkeer­terreinen bij het museum en Loetje is er in principe op elk moment voldoende parkeer­ruimte.
Verder is het de bedoeling dat de skate­baan wordt teruggeplaatst op een geschikte plek. En ook de 'klokketoren' van de Vuller­school krijgt een plek in de gevel.

Nieuwe bijeenkomst
Tijdens een nieuwe bijeenkomst in het vierde kwartaal van 2025 volgt informatie over het voor­lopig ontwerp (VO)/de start van het definitief ontwerp (DO) en de planning. Zodra de datum hiervan bekend is, wordt de bijeen­komst op Gorssel.nl aangekondigd.

Redactie Gorssel.nl
9 oktober 2025

 

 

Deel deze pagina

Reageer

Uw reactie is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Spelregels

Eén reactie

  • Is de noodzaak van 65 extra parkeerplaatsen degelijk onderzocht?  Het gaat om halen en brengen. In de ochtend kan er gebruik gemaakt worden van de parkeerplaats van More. Vanuit mijn werkkamer thuis kan ik nauwgezet het parkeervolume volgen. Mijns inziens is uitbreiding van dat parkeerterrein voor het halen en brengen niet nodig ( nog daargelaten de vraag of kinderen niet kunnen fietsen.) Gaat de extra parkeerruimte af aan de noordkant van de Roskamwei? Ook bij het Tramhuisje kunnen kinderen veilig in en uit de auto stappen.  De afstand Tramhuisje/school beloopt ongeveer 150 meter. Mijns inziens een aanvaardbae loopafstand ( Lopen past ook naadloos in het overheidsbelkeid "meer bewegen"). Worden in samenhang hiermee ook de verkeerscirculatie, waaronder ook de verkeersbewegingen van kinderen die- naast de wandeling over het voetpad aan de noordelijke kant van de Roakamwei - van en naar school fietsen, onder de loupe genomen en welke verkeersstromen komen daar uit?

Als antwoord op Some User