Na jaren van voorbereiding krijgen de plannen voor verbetering van de fietsroute tussen Deventer en Zutphen (F348) en van de provinciale weg N348 eindelijk vaste vorm.
Na brede steun uit een omgevingsconsultatie die in het voorjaar van 2023 heeft plaatsgevonden kiest de Stuurgroep Verkenning FN348, bestaande uit vertegenwoordigers van de provincie Gelderland en de gemeenten Deventer, Lochem en Zutphen, definitief voor een samenhangende oplossing voor de fietsroute en provinciale weg. Het resultaat van de verkenning bestaat uit een verbeterde fietsroute tussen Deventer en Zutphen langs de provinciale weg en aangepaste maatregelen langs de N348 en aan de Zutphenseweg door Eefde. Wel kwamen uit de omgevingsconsultatie enkele verbeterpunten naar voren die nader onderzocht moeten worden.
Uitvoering niet voor 2025
Ook de colleges van de betreffende gemeenten hebben zich achter het resultaat van de verkenning geschaard. Bij een positieve besluitvorming van de raden over de financiële bijdragen aan de fietsroute beginnen de verdere uitwerking van de voorstellen en het voorbereiden van vergunningprocedures naar verwachting in het najaar van 2023. Uitvoering van de werkzaamheden begint op zijn vroegst in 2025.
Fietsroute F348 Deventer-Zutphen
De fietsroute Deventer-Zutphen volgt vanaf Deventer de provinciale weg N348 en de Zutphenseweg door Eefde naar Zutphen. Er komt een fietstunnel ten zuiden van de huidige vestiging van Delta Chesterfield ten zuiden van Epse, een aangepast fietspad (verschoven én verbreed) tussen Epse en Gorssel en een nieuw fietspad tussen Hoofdstraat-noord en Hoofdstraat-zuid in Gorssel (langs de rondweg N348, aan de kant van De Borkel). In Eefde-noord komt een fietsvriendelijker inrichting van de Zutphenseweg tot aan de spoorlijn en wordt de maximumsnelheid op de rijbaan verlaagd van 50 naar 30 km/u.
N348 tussen Gorssel en Eefde
Onderdeel van het voorstel is het aanpassen van de N348 tussen Gorssel en Eefde. De maximumsnelheid op dit wegvak wordt bij de uitvoering van de werkzaamheden verlaagd van 80 naar 60 km/u. De weg wordt zo ingericht dat deze aansluit bij de nieuwe snelheid. Een van de maatregelen van de nieuwe inrichting is het benadrukken van de vele uitritten. De bomenrij langs de weg blijft intact. Gekoppeld aan deze maatregelen kijkt de provincie op de overige delen van de N348 naar mogelijkheden om de doorstroming te bevorderen zodat een gelijkmatig snelheidsbeeld ontstaat.
In Eefde-noord komt een fietsvriendelijker inrichting van de Zutphenseweg tot aan de spoorlijn en wordt de maximumsnelheid op de rijbaan verlaagd naar 30 km/u.
Nader onderzoek
Vanuit de omgevingsconsultatie kwamen enkele verbeterpunten naar voren die nader onderzocht moeten worden. Het gaat om de haalbaarheid van een nieuw verbindingspad tussen het nieuwe fietspad aan westzijde van de N348 en de Kratonweg, zodat fietsers en voetgangers daar niet meer de provinciale weg over hoeven te steken. Daarnaast wordt bij het Nijenbeeksepad in Gorssel gekeken naar mogelijkheden om de provinciale weg veilig over te steken en welke mogelijkheden er zijn om bij het nieuwe fietspad langs de rondweg bomen en een haag te behouden. Ook de haalbaarheid van een rechtstreekse verbinding tussen de Lochemseweg in Epse en de locatie van de fietstunnel ten zuiden van Epse vraagt om nader onderzoek.
De reactienota van de omgevingsconsultatie met daarin het voorgestelde maatregelenpakket is in te zien op www.gelderland.nl/fn348.
Gorssel, 26 mei 2023
Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels