De kinderen van de groepen 1 en 2 van de Vullerschool brachten brachten op woensdag 18 juni jl. een bezoek aan de Zorgtuin aan de Veerweg in Gorssel. Met maar liefst 90 kleuters, hun begeleiders, vrijwilligers van de Zorgtuin en drie accordeonspelers was het een drukke en gezellige boel.
Niet pesten maar samen spelenEvelien van Dort ontvangt kleuters van de Vullerschool in de ZorgtuinMet elkaar spelletjes spelen bevordert het positieve groepsgedrag en voorkomt pesten. Pestgedrag van kinderen staat de laatste tijd veel in de belangstelling. Er zijn TV-programma’s aan gewijd en af en toe komen er verschrikkelijke voorbeelden in het nieuws. Kinderen moet al vroeg worden geleerd dingen samen te doen. Pestgedrag komt pas na de kleuterleeftijd, maar als kinderen op vroege leeftijd leren positief met elkaar om te gaan, dan kan dat preventief werken en het pesten op latere leeftijd verminderen. Aan dat idee werd op leuke wijze inhoud gegeven tijdens het bezoek dat de 90 kleuters brachten aan de Zorgtuin.
KabouterschatDe kinderen dansten kringspelen op het grasveld. Er werden oud-Hollandse versjes gezongen en spelletjes gespeeld zoals ‘Schipper mag ik overvaren’. Met het spel ‘Ik heb een mooie bloemenmand’ werden schenken en ontvangen verbeeld.
In toerbeurt gingen de kids met een kaboutermuts op door de bloementuin. Bloemen ruiken en plukken, water oppompen en zelf zaaien. Op het geheime bospad gingen ze op zoek naar de kabouterschat.
Levend leren is lerend leven. In het groen worden alle zintuigen maximaal aangesproken.
Wat was het leukste?Het was een fantastisch evenement, dat met veel enthousiasme en inzet werd verzorgd door de vrijwilligers van de Zorgtuin, drie accordeonisten waaronder de Gorsselaar Eef Schonewille, de kleuterjuffen en een aantal ouders van de kinderen. “Wat vond je het leukste?” was een voor de hand liggende vraag aan een kleuter. “Alles” was het resolute antwoord.
Gorssel, 20 juni 2014
Uw reactie is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Spelregels