Laatste nieuws

Manifestatie tegen meer goederentreinen op bestaande sporen

Op vrijdag 1 november vindt vanaf 19.30 uur op IJsselkade in Zutphen een manifestatie plaats tegen de plannen van de overheid om veel meer goederentreinen te laten rijden over bestaand spoor in het oosten van Nederland. Op basis van deze plannen, PHS en GON, zouden er tot 80 goederentreinen per dag extra gaan rijden door Zutphen en Eefde en mogelijk ook van Eefde langs Gorssel naar Deventer.

De manifestatie wordt georganiseerd door het RONA, het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking, die de belangen behartigt van gemeenten, dorpsraden, wijkraden, buurtverenigingen e.d. langs de spoortracés die in beeld zijn voor de plannen. Onder het motto “Politiek! Zet uw gedachten op een ander spoor!” zullen op de Zutphense IJsselkade tussen het IJsselpaviljoen en Eethuis de Kade lokale en regionale bestuurders en enkele Haagse politici hun zegje doen over de in hun ogen slechte plannen. Er zijn informatiekramen en er wordt een fakkeltocht gehouden heen en weer over de IJsselbrug. Iedereen kan door zijn aanwezigheid, misschien nog versterkt door een spandoek, bijdragen aan het protest. 
Mensen die met de auto komen wordt geadviseerd deze te parkeren aan de noordzijde van het station. Via de Havenstraat loopt u richting de IJssel, onder de IJsselbrug door en zo richting de manifestatie.

phs g o nl maatregelen v5.0

PHS en GON
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) bereidt in samenwerking met Prorail het programma “Hoogfrequent Spoor” voor, waarbij personentreinen in vooral de randstad zodanig frequent gaan rijden dat een dienstregeling feitelijk overbodig wordt. Gevolg daarvan is dat goedervervoer in die regio er niet meer bij past.
Met Duitsland heeft Nederland afgesproken, dat er drie grensovergangen gaan komen voor goederenvervoer per spoor, namelijk Venlo, bij Zevenaar en bij Oldenzaal. Voor het vervoer vanaf de Betuwelijn naar Oldenzaal was er zo’n 15 jaar geleden het plan om een Noordelijke aftakking, uitsluitend voor goederenvervoer aan te leggen door Gelderland en Overijssel. Dat plan is niet doorgegaan en daarom wil het ministerie het goederenvervoer naar Oldenzaal over bestaand spoor gaan leiden: dat wil zeggen vanaf Arnhem via Velp, Dieren, Brummen naar Zutphen en Eefde. Vanaf Eefde is er een aantal alternatieven, waaronder het bestaande spoor langs Gorssel naar Deventer. Het ministerie wil eind dit jaar kiezen uit die alternatieven.

80 goederentreinen extra
In alle gevallen wordt een intensivering van het goederenvervoer tot 80 goederentreinen per etmaal voorspeld, door gevoelige en bewoonde gebieden, vlak langs huizen, scholen, verzorgingshuizen, enzovoorts.
In het verleden (1998) is dat ook al eens onderzocht, en toen heeft men besloten dat dit intensievere gebruik van bestaand spoor eigenlijk niet kon, en dat het traject niet, of met zeer hoge kosten, geschikt gemaakt kon worden. Nu zijn er nieuwe theorieën met risicoplafonds en geluidproductieplafonds ontwikkeld, en acht men de bestaande lijnen, met aanpassingen, geschikt voor deze enorme hoeveelheden treinen, ’s avonds en ’s nachts, en ook met gevaarlijke stoffen.

Dorpsraden
De dorpsraden van Eefde, Gorssel en Epse zijn met de RONA van mening dat de beoogde tracés niet geschikt te maken zijn voor spoorgoederenvervoer en dat het extra vervoer zal leiden tot onaanvaardbaar verlies van veiligheid, schoonheid, wooncomfort, welzijn en volksgezondheid. De regelgeving met huidige risicoplafonds en geluidsproductieplafonds is in de ogen van RONA gekunsteld, en erop gericht spoorgoederenvervoer te legitimeren.
Eerder dit jaar is voor de PHS en RON-plannen een veel bekritiseerde MER-rapportage gepubliceerd. RONA en dorpsraden hebben hier zienswijzen tegen ingediend.

 
Meer:

 

Gorssel, 26 oktober 2013

 

Deel deze pagina

Reageer

Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels

Eén reactie

  • Gaan!

    De phs plannen deugen van geen kant. 80 zware goederentreinen per dag over sporen die zijn aangelegd om dorpen met elkaar te verbinden. En dat alleen omdat de betuwelijn geen goede aansluiting op duitsland heeft. Dus het laat zich raden waar de echte oplossing zit.

    Gewijzigd op maandag, 13 januari 2025 19:31 door Redactie.

Als antwoord op Some User