Laatste nieuws

Museum MORE verwerft nieuw schilderij Carel Willink

Museum MORE is zeer blij met de verwerving van een schilderij waarin Carel Willink zijn uitzonderlijke artistieke kwaliteiten bewijst. Zijn verstilde 'Landschap met zeven beelden' (101 x 143 cm) biedt zicht op twee prominente rijen sculpturen. Een glimp van een stad op de achtergrond. En een blauwe lucht, schijnbaar sereen.

Willink LandschapMetZevenBeeldenKLCarel Willink, Landschap met zeven beelden, 1941
© Sylvia Willink-Quiël.
Klik op de afbeelding voor vergroting.
Maar de werkelijkheid kan anders zijn. Willink schilderde het werk in 1941, de Tweede Wereldoorlog was in volle gang. De verweerde standbeelden, symbolen van de dreigende ondergang van een oude beschaving, staan verlaten in grote leegte. Willink schreef later: ”Een zonnig landschap, eertijds symbool voor pastorale vredigheid, kan een onverdraaglijke dreiging vormen”. De sculpturen die Willink hier afbeeldt baseerde hij op foto’s die hij maakte van klassieke standbeelden bij het Neues Palais in Berlijn en de tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. In de verte zijn de twee torens te herkennen van de Mozes en Aäronkerk bij het Amsterdamse Waterlooplein.

Carel Willink (1900-1983)
Carel Willink is nog altijd de koele grootmeester van het Magisch Realisme. Al sprak Willink zelf liever van imaginair of fantastisch realisme. Willinks realisme is dan ook wars van alledaagsheid. Zijn werk is raadselachtig, elegant, voornaam. Vanaf zijn dertigste groeide zijn reputatie als weergaloos schilder van monumentale, architectonische decors en onheilspellende luchtlandschappen. Zijn vervreemdende, haast apocalyptische schilderijen uit de ‘bange jaren ‘30’ lijken te verwijzen naar het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 werd hij vaak met terugwerkende kracht beschouwd als een soort ziener.

Museum MORE en Carel Willink
Erfmann Vrouw in badpakFerdinand Erfmann, Zonder titel (Vrouw in badpak), 1961, Collectie Museum MORE - fotografie Peter CoxVrouw in badpak.
Vanaf 30 januari a.s. tentoonstelling van Erfmann in Museum MORE.
MORE is het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme. Het museum is een initiatief van Hans Melchers en toont figuratieve topkunst uit de afgelopen eeuw. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar Carel Willink, van wie het museum veruit de grootste collectie heeft. Meer dan 30 werken van Willink zijn op dit moment in MORE te zien. In 2017 zal het museum een tweede locatie openen in Kasteel Ruurlo waar de Willink-collectie een monumentaal decor krijgt.

Scherp Kijken
Tot eind van het jaar is nog de overzichtstentoonstelling Scherp Kijken te bewonderen in het museum. Vanaf 30 januari 2016 is een expositie te zien van de excentrieke kunstenaar Ferdinand Erfman. In januari, dus tussen de beide exposities in, is het museum gewoon geopend. Van 17 t/m 30 januari zijn alleen 2 van de 7 zalen niet toegankelijk.


Gorssel, 2 december 2015

 

Deel deze pagina

Reageer

Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels

Als antwoord op Some User