Er wordt al jaren over gesproken: een snelle fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen. Een Stuurgroep van de Cleantech Regio, waarin genoemde gemeenten en de provincie Gelderland samenwerken, onderzocht de mogelijkheid van aanleg van een snelle fietsverbinding (F348) tussen Deventer en Zutphen en de tussenliggende dorpen. De Stuurgroep heeft inmiddels een voorkeursvariant gekozen (de zogenaamde Combinatieroute), deels langs de N348 en deels door het buitengebied van Gorssel en Eefde. Leden van de begeleidende Klankbordgroep en omwonenden wijzen deze route echter af en hebben voorkeur voor een van de andere onderzochte tracés: geheel langs de N348. Ook raadsleden van de gemeente Lochem hebben vragen.
Actuele situatieVoorkeurstracé (2020) F348 (bron: Website Cleantech Regio)Er zijn drie routevarianten uitgewerkt: een route parallel aan de N348, een landelijke route (helemaal door het buitengebied van Epse, Gorssel en Eefde) en een combinatieroute (landelijk zuid en N348 noord).
Inmiddels is, zoals al eerder door Gorssel.nl gemeld, door Cleantech Regio op basis van analyse van relevante criteria de combinatieroute landelijk zuid en N348 noord (hierna: Combinatieroute) als voorkeursvariant gekozen. Die route loopt vanaf de Deventerweg (N348) in Deventer, via Epse, Gorssel en dan via het buitengebied tussen Gorssel en Eefde naar de rotonde in de Industrieweg in Zutphen. Onderdeel van de voorkeursroute zijn twee fietstunnels onder de N348 (een bij Epse en een bij Gorssel) en een nieuw aan te leggen tracé langs de rondweg om Gorssel. Cleantech Regio wil spoedige besluitvorming en heeft daarvoor onder meer als argument dat de F348 onderdeel is van het mobiliteitsdoel van de provincie en dat er samenhang is met verschillende andere projecten van de provincie Gelderland rond de N348 (onder meer reconstructie kruispunten Quatre Bras en Jodendijk en de aanleg parallelweg tussen rotonde Eefde en Scheuterdijk).
Verdere procedureVoorkeurstracé F348 in 2017Cleantech Regio houdt in de zomer van 2020 informatieavonden voor inwoners uit de omgeving van de voorkeursroute en voor alle andere belangstellenden. Tijdens dit participatietraject wordt het draagvlak voor de Combinatieroute gepeild, waarna het ontwerp nog eens kritisch wordt doorgenomen en definitief wordt besloten over de aanleg en route van de F348. Eind 2020 moet duidelijk zijn of de F348 aangelegd wordt en wanneer.
Onrust
De Stuurgroep van Cleantech Regio heeft van december 2018 tot en met april 2020 bijeenkomsten gehouden met een begeleidende Klankbordgroep. In de Klankbordgroep zaten onder meer de dorpsraden van Epse, Gorssel en Eefde. Maar naarmate de plannen meer in de openbaarheid komen, neemt de onrust onder diezelfde dorpsraden en bewoners in het buitengebied toe. De vraag komt bijvoorbeeld op of er nog wel een keus is of dat er in het komende participatietraject alleen gereageerd kan worden op de inmiddels door de stuurgroep gekozen Combinatieroute, die ten zuiden van Gorssel dus door het buitengebied is gepland. Brieven die aan aanwonenden van de Combinatieroute gestuurd zijn en een eerste digitale informatieronde namen de onrust niet weg. Ook de Dorpsraad Gorssel heeft zich, als lid van de Klankbordgroep, in een in een recente brief aan het college van Lochem en Cleantech Regio uitgesproken tegen de Combinatieroute vanwege onveiligheid op de wegen in het buitengebied, lichtvervuiling en kans op verstedelijking. In dezelfde brief pleit de Dorpsraad andermaal voor de variant geheel langs de N348. Die variant was enkele jaren geleden al als ‘voorkeursvariant’ aangewezen.
Gemeenteraad
Tijdens een beeldvormende tafel op 15 juni 2020 voor raadsleden en insprekers werd een Raadsmemo F348 van het college besproken. Er waren veel vragen voor wethouder Eric Jan de Haan. Volgens de wethouder is het college voorstander van de Combinatieroute (frappant: kernwethouder Bert Groot Wesseldijk zegt volgens de laatste Nieuwsbrief van de Dorpsraad Gorssel dat de voorkeursvariant van Cleantech Regio niet de voorkeur van de gemeente heeft). Raadsleden maakten zich zorgen over het democratische gehalte van het proces en vroegen zich af welke inspraakmogelijkheden er eigenlijk nog zijn bij de informatieavonden die gepland staan. Ligt dan alleen de voorkeursvariant voor? De Haan gaf de verzekering dat alle varianten nog in het participatieproces voorliggen en dat de raad na alle afwegingen een oordeel kan geven. De raad sprak af de kwestie in een volgende raadsvergadering aan de orde te stellen.
InformatieavondenVoorblad tussenrapportage fietsroute F348 Cleantech RegioCleantech Regio houdt in totaal acht informatieavonden, afwisselend in ’t Trefpunt in Gorssel en in het Hart in Eefde.
De bijeenkomsten in het Hart zijn op 23 juni 2020: van 15.00 tot 16.30 uur; van 17.00 uur tot 18.30 uur; van 19.00 tot 20.30 uur en op 2 juli 2020 van 17.00 uur tot 18.30 uur en van 19.00 tot 20.30 uur.
Bijeenkomsten in ’t Trefpunt zijn op 30 juni 2020: van 15.00 tot 16.30 uur; van 17.00 uur tot 18.30 uur; van 19.00 tot 20.30 uur. Vanwege de coronamaatregelen mogen er maximaal 30 personen tegelijk aanwezig zijn en daarom is aanmelding noodzakelijk.
Vanaf 19 juni 2020 worden op de website Vlot en veilig fietsen denkmee-kaarten met de routevarianten geplaatst. Alle relevante stukken zijn daar ook te vinden, waaronder de tussenrapportage van 11 juni 2020.
Redactie Gorssel.nl
17 juni 2020
Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels
De heer Beekhuis legt de vinger exact op de zere plek; bij de N348 kan veel worden gewonnen op het gebied van veiligheid. Echter, de conclusie om nóg een gebied onveilig te maken en daarmee de situatie van de N348 niet aan te pakken, is niet de oplossing.
Fietsers zullen, ook na eventuele aanleg van de snelfietsroute door het landelijke gebied, veelvuldig gebruik blijven maken van de route langs de N348. Dat de situatie N348 moet worden aangepakt staat dus buiten kijf. Zoals de heer van Doorn schrijft, is de N348 gebaat bij een integrale aanpak waarbij de veiligheid van aanwonenden, omwonenden én weggebruikers met fietsers wordt aangepakt.
Wilja Klein Teeselink
Voorkeurstracé zoals nu is gepubliceerd heeft veruit de voorkeur boven de gevaarlijke route langs de N348. Fietspad langs de N348 blijft te smal en kent te veel uitritten. De route door het buitengebied zal dan wel moeten worden ingericht als een zogenaamde 'fietsstraat'. Ben er nog niet achter of dit het geval is. Bij inrichting als 'fietsstraat' worden Quatre Brasweg en Mettrayweg ook minder belast door gemotoriseerd verkeer en daarmee enigszins verkeersluw. Route sluit deels aan op bestaande fietsroute door het buitengebied.
Herman Beekhuis
Ik maak me zorgen om de mogelijke bomenkap die dit plan in alle scenario’s kan teweegbrengen. Hoe willen ze het fietspad verbreden naar 4m zonder een kaalslag van de prachtige laanbomen? Kan toch niet dat we groen verruilen voor asfalt?
Compliment voor het artikel. Er is inderdaad veel onrust ontstaan, niet alleen bij de aanwonenden, maar ook zeker bij de Dorpsraad Gorssel. De redenen waarom staan in het artikel. Op de vraag gesteld aan wethouder de Haan, wat gebeurd er als de gemeente Lochem niet meegaat in deze voorkeursvariant, hoe sterk staan zij dan t.o.v. De gemeente Deventer en vooral Zutphen kwam geen antwoord.
Waarom Zutphen, zij willen een goede doorstroming hebben zonder overstekend wild (fietsers), zodat de snelheid 80 km. kan blijven en een halve minuut snellere verbinding met de Mars.
Dorpsraad Gorssel blijft indien de snelle fietsroute er moet komen, voor de route langs de N348, daarbij rekening houdend met de veiligheid van de aanwonenden en de fietsers. Belangrijk daarbij is ook de Max.snelheid op de N348 te brengen naar 60 / 70 km.
De proefperiode heeft duidelijk aangegeven dat de weg veiliger is voor zowel aanwonenden, omwonenden en de dagelijkse weggebruiker.
Provincie en gemeente Lochem, toon eens daadkracht !
Cees van Door
Voorzitter Verkeerscommissie Gorssel