Gorssel.nl heeft al vaker bericht over de slechte bezorging van de gratis huis-aan-huisbladen. De redactie ontvangt regelmatig klachten van inwoners van Gorssel hierover. Die moeten daarvoor natuurlijk bij de bezorger All Inn Verspreidingen zijn, maar als mensen de moeite daarvoor nemen en na lang zoeken de contactgegevens van het bedrijf vinden is de follow-up van de klacht onder de maat.
Zeven gratis bladen
In Gorssel worden maar liefst zeven gratis huis-aan-huisbladen bezorgd: De Gids, Berkelbode, In de Kijker (tweewekelijks), Zutphense Koerier, Contact Zutphen-Warnsveld, de Stedendriehoek en de Bathmense Krant. Op adressen met een ‘nee/nee-sticker’ wordt natuurlijk niet bezorgd, maar in het dorp zijn ook nogal wat klachten te horen over slechte bezorging op adressen waar de krantjes wel welkom zijn.
In Gorssel worden vooral De Gids en de Berkelbode gewaardeerd. De Gids omdat die het meest op Gorssel is georiënteerd en de Berkelbode vanwege het gemeentenieuws dat daarin wekelijks is opgenomen.
Enquete
In 2014 heeft twee weken een enquête op Gorssel.nl gestaan waarin men kon aangeven hoe de krantjes werden bezorgd. Meer dan de helft van de respondenten die geen nee-nee sticker hadden gaf aan dat de krantjes niet, niet iedere week of niet allemaal werden bezorgd. Dat maakte indruk bij de betreffende uitgevers en bij All Inn. Er is toen veelvuldig contact geweest met All Inn en het leek erop dat zij serieus werk gemaakt hebben van de slechte bezorging.
Reactie All Inn Verspreidingen
Dat heeft blijkbaar maar een tijdelijk effect gehad, want het aantal klachten is weer flink toegenomen. De redactie van Gorssel.nl heeft de veel gehoorde klachten recent tot twee maal toe onder de aandacht gebracht van All Inn Verspreidingen. In hun antwoord wordt hier in het geheel niet op in gegaan. Er wordt slechts om concrete adressen gevraagd. Oftewel, geen klacht dan is de bezorging blijkbaar goed. Daarbij wordt geheel voorbijgegaan aan het feit dat mensen niet de moeite nemen om te klagen of niet weten waar zij met hun klacht terecht kunnen. Dat is ook helemaal niet gemakkelijk. In de krantjes staat hoe geklaagd kan worden, maar ja, daar heb je weinig aan als je die niet krijgt. Ontvangen klachten vormen slechts het topje van de ijsberg.
Maar ook een adres doorgeven heeft lang niet altijd zin. In het redactieteam van Gorssel.nl zijn al meerdere adressen waar de krantjes niet worden bezorgd, of niet allemaal worden bezorgd. De adressen daarvan zijn doorgegeven, maar ook daarna werden de kranten niet bezorgd. Laat staan dat van nabezorging na een klacht (tot voor kort gebruikelijk) sprake is.
Reactie gemeente
De uitgevers van de huis-aan-huis bladen en de gemeente Lochem zijn van een en ander op de hoogte gebracht. De gemeente heeft in een snelle reactie laten weten dat zij de laatste tijd ook klachten krijgt. Een correcte bezorging van de Berkelbode, met daarin het officiele gemeentenieuws, vindt de gemeente erg belangrijk en zij roept mensen op klachten ook aan hen te melden. Iedere klacht wordt serieus genomen en doorgegeven aan de Berkelbode en van deze krant wordt verwacht dat daarop actie wordt genoemen, aldus de woordvoerster van de gemeente.
All Inn Verspreidingen is in de gelegenheid gesteld een reactie te geven, maar heeft, zoals hierboven al genoemd zich beperkt tot het vragen van concrete adressen.
Redactie Gorssel.nl
8 september 2016
Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels
Waardeloze bezorging! Alleen als je vaak klaagt krijg je even de kranten
Hoe is dat nu? Wij krijgen de kranten nooit meer
Bij ons in Eefde wordt al 4 weken geen huis aan huis bladen bezorgd.
Bij ons in Joppe word ook geen huis aan huis bezorgd.
Ook hier (Paardenbuurt) een slechte bezorging van de krantjes. eigenlijk al jaren, met ups en downs. Bellen naar All Inn helpt soms wel een tijdje en soms niet.
In mijn straat wordt uitstekend bezorgd. Alle zeven elke week. De Gids is de moeite van het verdedigen meer dan waard. De rest daar kun je ook anders over denken.....
http://joophekkelman.blogspot.nl/
Uitstekend dat dit een keer onder de aandacht komt. Ik ken veel mensen die De Gids niet of onregelmatig krijgen. Sommigen melden dat (wat lang niet altijd resultaat heeft) anderen nemen daar de moeite niet voor. Dat is niet goed misschien, maar wel een feit. Vaak worden dan die andere krantjes die veel minder interessant zijn voor Gorssel weer wel bezorgd. Raar.
Ook als Dorpsraad Gorssel horen we met enige regelmaat dat mensen de krantjes niet of niet elke week krijgen. In het verleden hebben we er met de gemeente contact over gehad. Dat was ook omdat we ervoor geijverd hebben dat het gemeentenieuws via de krant bij mensen thuis blijft komen, en dus niet alleen digitaal. De gemeente heeft dat verzoek gehonoreerd. Maar dan moet het met die bezorging natuurlijk wel goed gaan. Dat is ook het belang van alle kranten en de bedrijven die door hun advertenties het verschijnen ervan mogelijk maken.
Wij weten dat veel mensen in Gorssel wekelijks op woensdag graag de krantjes doorbladeren en dan vooral De Gids met het meeste lokale nieuws.
Overigens is het jammer voor de bezorgers die wel hun werk goed doen, dat ook zij op de bezorgklachten worden aangekeken. Maar dat kan de Dorpsraad niet oplossen voor ze.
De Gids en Berkelbode al paar weken niet gehad. Twee keer dit aan All Inn doorgegeven.
Bij ons aan de Smitskamp wordt het prima bezorgd!!