Deventer, Lochem en Zutphen hebben met andere gemeenten uit de Cleantech Regio (voorheen Stedendriehoek) en samen met de provincie Gelderland het plan opgevat om één van de drukste regionale fietsroutes van Gelderland aan te pakken. Het gaat om de fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen (F348). Er wordt al jaren over gesproken, en nu is er dan eindelijk een voorkeursroute vastgesteld.
De snelle fietsverbinding tussen Deventer en Zutphen (F348 genoemd) is bestemd voor fietsers tussen Deventer en Zutphen en ook voor fietsers uit de tussenliggende dorpen (vooral scholieren). Dagelijks passeren zo’n 430 fietsers het telpunt op de Polbrug over het Twentekanaal bij Zutphen. Gemiddeld rijden 1470 fietsers per dag Deventer binnen.
VoorkeursrouteVoorkeurstracé Snelfietsroute Deventer-Zutphen (bron: Website Cleantech Regio)De voorkeursroute (‘Combinatieroute’ genoemd) loopt vanaf de Deventerweg (N348) in Deventer, via Epse, Gorssel en dan via het buitengebied tussen Gorssel en Eefde naar de rotonde in de Industrieweg in Zutphen. Onderdeel van de voorkeursroute zijn twee fietstunnels onder de N348 en een nieuw aan te leggen tracé langs de rondweg om Gorssel. De fietsafstand is nu 12,1 km langs de N348 en wordt na aanleg 10,9 km.
Op twee plekken kruist de fietsroute de N348. Een fietstunnel ter hoogte van de Hoofdstraat-Zuid in Gorssel maakt het voor scholieren veiliger om de N348 over te steken. Ze hoeven dan geen gebruik meer te maken van het kruispunt bij Quatre Bras. De andere tunnel komt bij het kruispunt ter hoogte van het voormalige restaurant De Rozentuin in Epse. Op de verbeterde route krijgen fietsers voorrang op de zijwegen. Vanwege de snelheidsverschillen tussen een ‘gewone’ fiets en bijvoorbeeld e-bikes of ‘speed pedelec' wordt de fietsroute ook breder: zoveel mogelijk verbreed tot 4 meter. Ook scherpe bochten worden vermeden en de route wordt goed verlicht.
Het tracé
Het tracé van de voorkeursroute begint vanuit Deventer net voor het A1-viaduct, pal aan de westzijde van de N348 en volgt de N348 richting Epse. Bij de stoplichten in Epse (Rozentuin/De Pessink) loopt de route via een fietstunnel naar de oostzijde van de N348 en vandaar over het fietspad richting Gorssel. In Gorssel mijdt de route de Hoofdstraat, en gaat verder over een nieuw aan te leggen fietspad oostelijk (dus aan de dorpskant) van de rondweg richting de stoplichten bij de Hoofdstraat-Zuid. Bij de stoplichten, met een nieuw aan te leggen fietstunnel, steekt de route over naar de Gorsselse Enkweg tot voorbij de molen Geertruida Cornelia. Daarna slaat de route linksaf over de Eefdese Enkweg, langs het voormalige ooievaarsdorp, en daarna rechtsaf de Quatre Brasweg op richting Mettray en verder. Bij de stoplichten van de N348 (de nieuwe omleiding) rechtsaf richting Zutphen, via de nieuwe brug over het Twentekanaal. Aankomst bij de rotonde (kruising Pollaan/Industrieweg in Zutphen.
Planning
Nu het gewenste tracé en kostenraming bekend zijn moet nog gezorgd worden voor de financiering van het circa 10 miljoen euro kostende project. Over een verdeelsleutel tussen Rijk, provincie en gemeenten moet nog worden onderhandeld.
De Cleantech Regio gaat in gesprek met inwoners die in de omgeving van de fietsroute wonen en voor alle andere belangstellenden wordt een informatieavond belegd (een en ander is uiteraard afhankelijk van de coronamaatregelen).
Eind 2020 moet duidelijk zijn of de F348 aangelegd wordt en wanneer.
Redactie Gorssel.nl
2 mei 2020
Uw reactie is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Spelregels
Namens de werkgroep verkeer Gorssel wil ik graag hierop reageren naar aanleiding van plannen die wij bij de gemeente hebben voorgelegd:
Ter hoogte van de dorpskern van Gorssel kan het fietspad gecombineerd worden met een vangrail die geïntregeerd kan worden met een eenvoudig, niet te hoog, geluidsscherm dat ook fijnstof kan opvangen.
Ook zijn de fietsers hierdoor extra beschermd.
Dit geluidsscherm kan geleverd worden door Metadecor (zie website metadecor geluidswal)
Van deze geluidswal staat een voorbeeld langs de provinciale weg bij Geesteren.
Ook als het fietspad er later of er niet komt kan deze, zeer! gewenste, geluidswal er (eerder) komen.
Met vriendelijke groet,
Harry van’t Hof
Namens de werkgroep verkeer Gorssel en omstreken