De regering is van plan om spoorcapaciteit in het westen van het land meer in te zetten voor personenvervoer en goederenvervoer via bestaande sporen in het oosten te leiden. Dat betekent een forse toename van het aantal goederentreinen langs Eefde, Gorssel en Epse. Op maandag 24 en donderdag 27 juni zijn er inloopbijeenkomsten over deze plannen.
Gevolg daarvan is, dat er in het westen en midden van het land geen ruimte meer is voor goederentreinen, voornamelijk vanuit de regio Rotterdam naar Duitsland. Daarom is het programma PHS uitgebreid met een programma Goederenvervoer Oost Nederland (GON), waarin het voornemen is om veel meer goederentreinen, óók met gevaarlijke stoffen, via oost-Nederland naar Duitsland te leiden.
In dit GON-programma gaat het over een goederenspoorverbinding tussen Elst op de Betuwelijn en Oldenzaal bij de grensovergang naar Duitsland. De bedoeling is dat daar bestaand spoor wordt gebruikt, en er een tracé gekozen wordt dat geschikt zal worden gemaakt voor minstens 36 en mogelijk 61 goederentreinen per etmaal extra t.o.v de huidige situatie.
De treinen rijden van Arnhem via Velp, Dieren, Brummen, Zutphen, Eefde en vanaf Eefde is er een keuze uit vier alternatieve tracés:
Staatssecretaris Mansfeld is van zins in het najaar uit deze vier varianten een tracé te kiezen.
Het spreekt vanzelf, dat deze enorme intensivering van het spoorgoederenvervoer tussen Arnhem en Oldenzaal (over welk tracé dan ook van het bestaande spoor) grote invloed heeft op de leefbaarheid, de kwaliteit van de omgeving, de veiligheid, de rust en de gezondheid van de aanwonenden rond de spoorlijnen, in de steden en dorpen langs de lijn.
Daarom heeft de staatssecretaris, ter voorbereiding van die trajectkeuze, een milieueffectrapportage (MER 1e fase) laten maken, waarin de vier varianten worden vergeleken op een groot aantal aspecten uit de sectoren 'People, Planet en Profit'.
Dit MER-1e fase rapport is op 21 mei j.l gepubliceerd. Het rapport kan worden gedownload via de website van het Centrum Publieksparticipatie van het ministerie.
Op dit moment houdt het ministerie van I&M samen met ProRail een reeks voorlichtingsbijeenkomsten. Daar wordt een plenaire uiteenzetting gegeven van de plannen en is er de gelegenheid tot het stellen van vragen bij panelen waar de plannen worden gepresenteerd. Het publiek kan daar vragen stellen over de gevolgen van de plannen op de lokale situatie.
Voor onze regio staan nog open de bijeenkomsten
Maandag 24 juni in de Deventer Schouwburg, Leeuwenbrug 2, 7411 TJ, Deventer
In beide gevallen van 17.00 uur tot 21.00 uur.
De vereniging waarin dorpsraden en allerlei belangenverenigingen langs het spoor zich hebben aangesloten, het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), heeft het MER-rapport bestudeerd en een globaal commentaar met gesignaleerde vraagtekens gepubliceerd op de website www.rona-info.nl .
Tot 8 juli 2013 kunnen zogenaamde Zienswijzen worden aangedragen, waarmee u door u gesignaleerde gebreken, onjuistheden en bezwaren tegen de voorliggende MER-1e fase bij de staatssecretaris onder de aandacht brengt.
De Dorpsraad Gorssel roept de inwoners van Gorssel op van die mogelijkheden gebruik te maken, naar de informatiebijeenkomsten te gaan, vragen te stellen en kritisch te zijn. Op de site van Dorpsraad Gorssel (www.dorpsraadgorssel.nl) volgt binnenkort een commentaar op de stukken en de plannen, gericht op Gorssel.
Info: Dorpsraad Gorssel,
Gorssel, 15 juni 2013
Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels