Laatste nieuws

Vullerschool even Vullermuseum

Vrijdag 29 mei 2015 was de Vullerschool in Gorssel voor enkele uren omgetoverd tot Vullermuseum. Gorssel.nl kreeg een rondleiding en was zeer onder de indruk. Leerlingen en leerkrachten kunnen trots zijn op het resultaat!

Magisch Realisme
Vullermuseum2Directeur Roel Oost hield een korte speech, waarna hij al snel het stokje overgaf aan ‘artistiek directeur’ juf Saskia Wery. In navolging van het op 2 juni 2015 te openen museum MORE stond ook het Vullermuseum in het teken van het Magisch Realisme. Carel en Mathilde Willink waren voor de gelegenheid uit hun graf opgestaan en openden het museum door samen met meester Roel door een schilderij te springen. Het feest kon beginnen.

Rondleiding
Ouders, opa’s en oma’s, buren: iedereen was uitgenodigd om het museum te bezoeken. In de verschillende lokalen en gangen waar de kunstwerken stonden uitgestald waren suppoosten aanwezig en je kon je laten rondleiden door museumgidsen, die wat meer vertelden over de achtergronden van de werken. Gorssel.nl werd rondgeleid door Isa en Julia, beiden leerling van groep acht.

Verschillende technieken
Vullermuseum1
Er was heel veel belangstelling en in het eerste lokaal was het dringen voor de aanwezigen om bij de bustes à la Levi van Veluw te komen die de leerlingen van groep 1 en 2 gemaakt hadden. Ook  hadden ze, verwijzend naar Charley Toorop, zelfportretten op zakken geschilderd. In andere klassen had men zich de techniek van het monoprinten eigen gemaakt. Weer anderen hadden met ecoline gewerkt. In navolging van de surrealistische schilder René Magritte hadden leerlingen tassen ontworpen en tekeningen gemaakt die logischerwijs niet klopten of waarvan de tekst niet bij het schilderij paste. In weer een ander lokaal waren er stop-motion filmpjes te zien. Er waren schilderijen met magische droomdieren, er was een onderwaterwereld en graffiti, als ook een tafel met designvoorwerpen, gemaakt van ‘gewone’ dingen zoals schoenen, agenda’s et cetera.

Museumcafé
Vullermuseum4Niet alleen binnen was van alles te zien. Ook buiten waren er kunstwerken, zoals levende beelden. Ook het museumcafé bevond zich buiten. Hier konden alle genodigden een glaasje MORE-ranja en lekkere gezonde hapjes krijgen. De weergoden waren het buitengebeuren gunstig gezind.

Optredens
In de twee uur dat het museum geopend was, kreeg uw verslaggever zó veel te zien: teveel om op te noemen. En dan waren er nog optredens van alle groepen: liedjes, rappen, dansjes, veelal gebaseerd op een bestaand schilderij, maar soms ook zomaar samen muziek maken. Alle groepen hadden er wat van gemaakt. Leuk hoor!

Stillevens
Vullermuseum3
Alle leerlingen hadden een stilleven gemaakt. Veel stillevens waren al eerder te zien geweest op de omheining van het museum MORE, toen dit nog in aanbouw was. Deze stillevens moesten ten gevolge van weersinvloeden gerestaureerd worden. En dat hebben de leerlingen gedaan.
Juf Saskia vertelde na afloop dat de leerlingen les gehad hebben in het restaureren van schilderijen, ook die van Rembrandt, en nadien hun eigen schilderijen hebben kunnen restaureren. Het voorbereidende traject naar de tentoonstelling was trouwens een educatief proces. Zo werd er naar aanleiding van een schilderij een verhaal geschreven of een gedicht gemaakt. Deze ‘elfjes’, gedichtjes van elf woorden, waren ook in het Vullermuseum te zien.

Speurtocht
Voor de kinderen was er nog een speurtocht uitgezet, waarbij Scherp Kijken, het thema van de openingsexpositie van museum MORE, noodzakelijk was om de oplossing te vinden. De directeur van MORE kwam aan het begin van de tentoonstelling nog even langs met cadeautjes voor de winnaars van de speurtocht.

Kunstlessen
Aan de tentoonstelling van het Vullermuseum is een lange voorbereidingstijd voorafgegaan. Hierbij stonden lessen in het teken van de kunst, maar dan met uitwerkingen naar andere didactische vakken. Naast de lessen van de eigen leerkracht waren er twee workshops van externe medewerkers op het gebied van muziek en beeldende vorming.
Juf Saskia Wery kijkt met een tevreden gevoel terug op het kunstproject. En terecht, leerlingen en leerkrachten kunnen trots zijn op het resultaat.
  


Gorssel.nl
31 mei 2015

 

 

 

Deel deze pagina

Reageer

Uw reactie op nieuwsberichten is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Voor inhoudelijke vragen kunt u beter rechtstreeks contact opnemen met de betrokkenen.
Spelregels

Als antwoord op Some User