Op de informatiebijeenkomst van 30 juni 2025 over de nieuwbouw in het noordelijke deel van de Smitskamp in Gorssel werden mogelijke scenario’s voor de woningbouw besproken. De aanwezigen vroegen vooral aandacht voor de verkeersafwikkeling.
Informatiebijeenkomst
In haar welkomstwoord benadrukte wethouder Marja Eggink dat de gemeente tegenwoordig bij nieuwbouwplannen niet direct met eigen ideeën en ontwerpen wil komen, maar vooral ideeën, wensen, aandachtspunten en eventuele bedenkingen hoopt op te halen. Direct betrokkenen en omwonenden worden per brief door de gemeente uitgenodigd. Via het gemeentenieuws, Berkelbode en Gorssel.nl krijgen ook andere belangstellenden gelegenheid aan te sluiten. Het bracht op 30 juni ongeveer 70 inwoners naar de bijeenkomst in De Brink in Gorssel. Ook de Dorpsraad Gorssel was vertegenwoordigd.
Noordelijk deel Smitskamp
De gemeente bezit in het gebied tussen Smitskamp en de N348 ongeveer 3 hectare grond. De zuidelijke helft is bestemd voor de tijdelijke huisvesting van Oekraïners en spoedzoekers. De vergunningenprocedure voor dat gebied is begonnen.
Voor het noordelijke deel heeft de gemeenteraad een zogenaamde Startnotitie vastgesteld en de gemeente kan nu verder met de planvorming. Te beginnen met deze eerste informatiebijeenkomst. In een presentatie van Studio D werden na een ruimtelijke analyse van het gebied verschillende scenario’s voor mogelijke woningbouw getoond. Ook kwamen de verkeersontsluiting en het parkeren aan bod.
Presentatie
Na de ruimtelijke analyse van het gebied werd in de presentatie duidelijk gemaakt dat de gemeenteraad voorwaarden heeft gesteld aan het aantal woningen en aan de prijsklasse. Het gaat om circa 30 woningen, waarvan er 12 in de gecombineerde categorie sociale huur en goedkope koop vallen. De sociale huurwoningen worden door IJsseldal Wonen ontwikkeld. Ook werd duidelijk dat er voor het wijkje op basis van de gemeentelijke parkeernorm ruim 50 parkeerplaatsen nodig zijn. Er komt ruimte voor vrijstaande woningen, twee-onder-een-kap, tussenwoningen en zogenaamde BEBO’s (beneden- en bovenwoningen).
Scenario’s
Wat identiteit en sfeer betreft presenteerde de gemeente drie scenario’s: een 'traditioneel' dorpsbeeld, een 'modern' dorpsbeeld en een meer 'innovatieve en duurzame' ontwikkeling. En binnen die scenario’s zijn er nog drie keuzemogelijkheden ten aanzien van de situering van de huizen en parkeervoorzieningen op het terrein, rekening houdend met de ontsluiting en de bebouwing in de directe omgeving. Aan de aanwezigen op de informatieavond werd gevraagd om na afloop van de presentatie in gesprek te gaan en ideeën over het gepresenteerde op voorbereide formulieren te noteren. De presentatie is op de speciale website van de gemeente na te lezen.
Ontsluiting via de Lijnbaan
De hoofdontsluiting van het zuidelijke en noordelijke deel van de nieuwe wijk is voorzien via de Lijnbaan (en Wiltinkhof). Volgens een verkeersonderzoek leiden de nieuwe woningen tezamen tot ongeveer 500 extra vervoersbewegingen per dag en kunnen de bestaande wegen dat in principe aan. Bewoners van die straten bekijken de ontwikkeling met grote zorg en zijn beducht voor overlast.
Ontsluiting via de Hoofdstraat?
Tijdens de presentatie op 30 juni is een mogelijke extra ontsluiting getoond: naar de Hoofdstraat, tussen de huisnummers 2 en 6. Die ontsluiting kan er volgens de gemeente komen voor alleen langzaam verkeer, maar er is in principe ook genoeg ruimte voor autoverkeer. De aanwezigen konden er schriftelijk hun mening over geven. De vertegenwoordigers van de Dorpsraad waren zeer duidelijk in hun oordeel: een auto-ontsluiting op de Hoofdstraat zou veel te gevaarlijk worden.
Een eventuele ontsluiting van de nieuwe wijk(en) op de N348 is uitgesloten, omdat de provincie daaraan geen medewerking wil verlenen.
Redactie Gorssel.nl
3 juli 2025
Uw reactie is welkom, mits onder eigen naam en in vriendelijke bewoordingen.
Reacties zijn voor iedereen zichtbaar.
Spelregels