Harry Elzinga 

“Een klassieke auto is emotie”

Harry Elzinga: garage voor klassieke Engelse auto’s


Sinds vier jaar heeft Harry Elzinga aan de Molenweg in Gorssel een garage­bedrijf voor klassieke Engelse auto’s. Harry is weliswaar gepensioneerd, maar is te gepassioneerd en bevlogen om te stoppen met werken.
HarryElzinga10 kleinHarry woont sinds 2012 in Gorssel en reed regelmatig langs de leeg­staande garage aan de Molenweg. Het pand bleek eigendom van fietsenmaker Ter Harmsel, die jarenlang in het aangrenzende pand een fietsenzaak had. Harry kon het huren en dat was het begin van zijn garage­bedrijf.

Uit de hand gelopen hobby 
HarryElzinga03 kleinEigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby van Harry: hij stopt vele uren in het bedrijf. Hij repareert en restaureert antieke Engelse auto’s zoals Bentley, Jaguar, Landrover, Rolls-Royce en Aston Martin.
HarryElzinga18 kleinHet is niet zijn eerste eigen bedrijf. Harry had een garage in Borculo, maar door een over­slaande brand bij de buurman is hij deze kwijt­geraakt. De verzekering vergoedde niet alles, terwijl alles verbrand was, zowel pand als auto’s. Geld om opnieuw te beginnen had hij niet. Uitkomst bood een partner die voorstelde gezamenlijk een garage in Vorden te beginnen. De verhuurder van het pand in Vorden ging echter failliet en de curator stelde het duo voor de keus: ‘kopen of eruit’. Het werd ‘eruit’. Vervolgens ging Harry als zzp’er voor garage­bedrijven werken, als een soort ‘trouble shooter’. Hij werd ingehuurd bij bijzondere, gespecialiseerde klussen.

Opleiding en eerste ervaringen
HarryElzinga20 kleinHarry ging van 1967 tot 1971 in Landsmeer (NH) naar de toenmalige lts (lagere technische school). Het eerste jaar was een algemeen jaar, waarin onder andere hout- en metaal­bewerking, schilderen en voertuigentechniek in het vakkenpakket zaten. In het tweede jaar kon je je specialiseren en Harry koos ervoor om automonteur te worden. Hij werd eerste monteur motor­voertuigen met certificaten diesel­motoren, automatische versnellingen en lpg-inbouw.
HarryElzinga01 kleinBij de diploma-uitreiking kreeg hij als beste lts’er een prijs: de Ingenieur van Maars Orde. Zijn ouders kregen f. 500,- voor zijn verdere studie.

Engelse auto’s
Al als 12-jarige werd Harry gevraagd om in de weekenden te komen werken bij een garage in Landsmeer. Hij leerde hier heel veel en verdiende zo een zakcentje bij. Na zijn opleiding bleef Harry nog twee jaar bij deze Simca­garage werken en ging vervolgens naar RIVA in Amsterdam.

Hier kwam hij in aanraking met Engelse auto’s en toen was hij verkocht: met dit type auto’s wilde hij bezig zijn. Hij begon voor zichzelf. In 1986 verhuisde hij naar Zutphen en van hieruit bracht de liefde hem naar Lochem. Ook hier werkte hij als zelf­standige.

Brexit
HarryElzinga09 kleinLast van de Brexit heeft Harry niet met zijn Engelse auto’s. Veel onderdelen zijn te bestellen bij SNG Barrat, die al met de Brexit in aantocht in Nederland een groot voorraad­magazijn aanlegde.
“En”, merkt Harry op, “alle onderdelen van deze Engelse auto’s zijn nog steeds op voorraad. Als het uit Engeland moet komen dan duurt het weliswaar een paar dagen en moeten er behalve btw ook invoer­rechten betaald worden. Maar dat is maar een paar procent, dus iets duurder maar wel te doen".

De werkplaats
HarryElzinga16 kleinHarry roemt zijn lekker ouderwetse werkplaats met Koni hefbruggen. Dat past bij hem en bij zijn klassieke auto’s. Ook zijn klanten kunnen zo’n ouderwetse werkplaats erg waarderen. Als klanten het willen, mogen ze meekijken als hij met hun auto aan het werk is. Bij een restauratie maakt hij foto’s van het proces. HarryElzinga02 kleinHiervan maakt hij een fotoboekje dat de klant meekrijgt.
Liefhebbers van dit soort auto’s zijn er in twee soorten. De eerste is een keurige man/vrouw die al het onderhoud uit handen geeft. De tweede soort is de hobbyist, die Harry inschakelt voor grotere werkzaam­heden als hij er zelf niet meer uitkomt of een auto op maat wil laten bouwen. Ook doet Harry wel eens werkzaam­heden voor een ander garagebedrijf.
Zijn klanten komen van heinde en verre. Harry heeft geen website, zit niet op internet en adverteert ook niet. Zijn klanten komen via mond-tot-mondreclame. Komen ze van ver, dan brengen ze de auto en blijven dan een weekje vakantie vieren in Gorssel.

Emotie
HarryElzinga17 kleinHarry bouwt met liefde alles in en aan de auto. Het betreft het technische gedeelte. Het plaatwerk laat hij doen. Aan handel doet hij ook niet. Het rijden in een klassieke auto is niet voor dagelijks gebruik, vertelt hij. “De auto is een emotie”. Er gaat veel vaker iets stuk dan aan de moderne auto’s, beurten moeten vaker. Je hebt er dus een dagelijkse auto naast nodig. Maar voor reparatie en restauratie ben je bij Harry in goede handen.
Om een afspraak te maken kun je Harry het beste appen of sms’en. Hij neemt de telefoon niet op als hij onder een auto ligt.

Bevlogen
Als Gorssel.nl Harry vraagt wat hij nog wil toevoegen aan het verhaal, vertelt hij dat hij in principe alleen werkt, maar er wel enthousias­telingen zijn die zo af en toe hand- en span­diensten voor hem verrichten. Ook noemt hij de steun van zijn vrouw die flexibel is als het gaat om de bereikbaar­heid in de avonden en weekenden, als hij weer eens gebeld wordt en weg moet voor een onverwachte reparatie.
Harry Elzinga: een bevlogen man met een bevlogen verhaal over zijn werk met klassieke auto’s.

Harry Elzinga: garage voor klassieke Engelse auto’s
Molenweg 58
7213 XN Gorssel
Tel. 06-22507804


Redactie Gorssel.nl
6 februari 2022


De foto's zijn gemaakt door Janneke Roelofs.
Klik op een afbeelding voor vergroting en meer foto's.

aa

bb

cc

dd

ee

ff

hh

Deel deze pagina